توافق آتش‌بس لیبی امضا نشد

© AP Photo / Mohammed El-Sheikhy, Fileخلیفه حفتر
خلیفه حفتر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
حفتر بدون امضای توافق آتش‌بس خاک روسیه را ترک کرد.

به گزارش اسپوتنیک، مذاکرات وزیران خارجه و دفاع روسیه و ترکیه در فرمات ۲+2 روز 13 ژانویه آغاز و سپس هیأت‌ طرف‌های لیبی به سرپرستی فائز السراج رییس دولت وفاق ملی و خلیفه حفتر رییس ارتش ملی لیبی به مذاکرات پیوستند.

روز 14 ژانویه اعلام شد که ژنرال «خلیفه حفتر» فرمانده نیروهای ارتش ملی لیبی که برای توافق با دولت وفاق ملی این کشور به مسکو سفر کرده بود، بدون امضای توافق آتش‌بس خاک روسیه را ترک کرد.

اروپا خواستار خروج ترکیه از لیبی شد - اسپوتنیک ایران
اروپا خواستار خروج ترکیه از لیبی شد

پیشتر طرف های درگیر در لیبی پذیرفته بودند که روز یکشنبه اقدامات جنگی را متوقف کنند و قرار شد برای رسمیت بخشیدن به این آتش بس، یک توافقنامه رسمی را در مسکو امضا کنند. پس از پایان مذاکرات، اعلام شد که فائز السراج پیش نویس توافقنامه آتش بس در لیبی را امضا کرده و خلیفه حفتر تا صبح 14 ژانویه برای تصمیم گیری برای امضای این سند فرصت خواسته بود.

لیبی از سال 2011 میلادی در پی خیزش مردمی و حمله نظامی نیروهای ناتو با هدف برکناری «معمر قذافی» حاکم وقت این کشور، تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی بسیاری را شاهد بود. این کشور در نهایت به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی با مرکزیت طرابلس دولتی موسوم به «دولت وفاق ملی» به ریاست «فایز السراج» بر سر کار آمده که مورد تأیید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی «خلیفه حفتر» ژنرال بازنشسته ارتش کنترل امور را در دست گرفته است.

فایز السراج از پشتیبانی ترکیه، قطر و برخی کشورهای اروپایی برخوردار است. ژنرال حفتر نیز خود را تحت حمایت عربستان، مصر، امارات و برخی دیگر از کشورها می‌بیند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала