پومپئو: سلیمانی برای مأموریت دیپلماتیک در بغداد نبوده است

© REUTERS / Erin Scottناسزاگویی وزیر خارجه آمریکا
ناسزاگویی وزیر خارجه آمریکا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پومپئو: واشنگتن باور ندارد که سردار قاسم سلیمانی با یک مأموریت دیپلماتیک در بغداد بوده است.

به گزارش اسپوتنیک، مایک پومپئو وزیر امور خارجه آمریكا سه‌ شنبه در یک جلسه توجیهی برای خبرنگاران بیان داشت: مقامات آمریكا ادعای تهران را مبنی بر اینكه قاسم سلیمانی فرمانده نیروهای ویژه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در بغداد برای ماموریت دیپلماتیک حضور داشته است، باور ندارند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا - اسپوتنیک ایران
پومپئو: گام های آمریکا به سمت ایران مطابق با قوانین بین المللی خواهد بود

پیش از این، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با سی ان ان اظهار داشت كه سلیمانی با مأموریت دیپلماتیک برای دیدار با نخست وزیر عراق به منظور كاهش تنش میان ایران و عربستان سعودی در بغداد بوده است. ظریف ادعا کرد که سلیمانی با یک مأموریت دیپلماتیک در بغداد بوده است.

پومپئو افزود: آیا کسی اینجا چنین باوری دارد؟ آیا در تاریخ چیزی وجود داشته است که نشان از برخی احتمال دارد که این آقا بزرگوار، این دیپلمات عالی رتبه، برای یک مأموریت صلح به بغداد سفر کند؟ ما می دانیم که این درست نیست.

وی ادامه داد: ظریف یک مبلغ درجه یک است. این اساساً اشتباه است، او با یک مأموریت دیپلماتیک در آنجا نبوده است. من می دانم که گزارش هایی مبنی بر حضور وی در آنجا با نماینده سعودی برای معاهده صلح وجود نداشته است. من مدتها با همکاران سعودی خود صحبت کردم، می توانم به شما اطمینان دهم که آنها نظر من را ابراز خواهند کرد که هیچ نماینده ای و توافقی برای کاهش تنش ها در کار نبوده است.

افزون بر این، پومپئو بار دیگر اتهامات بسیاری را علیه مقامات ایران زد، به ویژه که به گفته وزیر خارجه، تهران مانع از روند صلح در افغانستان می شود.

پمپئو خاطر نشان کرد: جنبه ای از این درگیری وجود دارد که سزاوار توجه بیشتر است. این دخالت ایران است، ایران از پیوستن به اجماع منطقه ای و بین المللی برای برقراری صلح امتناع ورزید و در واقع بطور جدی در تلاش است تا روند صلح را با تلاشهای مداوم خود با پشتیبانی از گروههای شبه نظامی در آنجا تضعیف کند. با جنبش های رادیکال چون طالبان و گروه های مرتبط با آن همکاری دارد.

پس از حمله ایالات متحده در منطقه فرودگاه بغداد در شب 3 ژانویه، اوضاع پیرامون ایران به شدت بدتر شد، در نتیجه آن سردار سلیمانی کشته شد. تهران به واشنگتن قول داد كه قاطعانه به این اقدام پاسخ دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала