روسیه: امتناع ایران از برخی تعهدات خود به برجام، تهدیدی برای گسترش سلاح های هسته ای نیست

© Sputnik / Maxim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر روسیه: امتناع ایران از برخی تعهدات خود به برجام، تهدیدی برای گسترش سلاح های هسته ای نیست
 روسیه: امتناع ایران از برخی تعهدات خود به برجام، تهدیدی برای گسترش سلاح های هسته ای نیست  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای اعلام نمود که گام دیگر ایران برای کاهش تعهدات خود به برجام، تهدید محسوب نمی شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از بیانیه منتشر شده در وب سایت وزارت امور خارجه روسیه ، امتناع تهران از محدودیت های پیش بینی شده در برنامه برجام ، هیچ تهدیدی از نظر گسترش سلاح های هسته ای را ایجاد نمی کند.

توقف تمام محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام - اسپوتنیک ایران
توقف تمام محدودیت‌های عملیاتی ایران در برجام

ایران روز یکشنبه خبر از گام دیگری در "ایجاد محدودیت در توافق هسته ای برجام در خصوص تعداد سانتریفیوژها"  داد و گفت که اکنون "هیچ محدودیتی برای کار با برنامه هسته ای ایران وجود ندارد." در عین حال ، تهران قصد دارد مانند گذشته همکاری خود را با آژانس انرژی هسته ای ادامه دهد و آماده است در صورت رفع تحریم ها و ایجاد اطمینان از تامین منافع تهران در توافق هسته ای، به انجام تعهدات خود بازگردد.

در این راستا در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است: "امتناع تهران از محدودیت های مقرر شده در برجام، زمینه توسعه ظرفیت ها و قابلیت های فناوری در زمینه غنی سازی اورانیوم است و هیچ تهدیدی را از نظر گسترش سلاح های هسته ای به وجود نمی آورد. ایران تمام فعالیت های خود را با همکاری نزدیک و تحت نظارت مداوم آژانس انرژی هسته ای انجام می دهد. ما تعهد اعلام شده از سوی مقامات ایران برای همکاری با آژانس ، آمادگی برای حفظ برجام را اعلام می کنیم که در بازرسی ها این موضوع آشکار است".

از سوی دیگر در بیانیه امروز وزارت امور خارجه روسیه آمده است که روسیه پس از گام بعدی ایران برای کاهش تعهدات خود ، کاملاً متعهد به توافق هسته ای است و از بقیه شرکت کنندگان دعوت می کند تا برجام را رعایت نمایند.

در این بیانیه آمده است: تصمیمات گرفته شده توسط طرف ایرانی در 5 ژانویه برای ادامه تعلیق تعهدات داوطلبانه ناشی از برجام، نتیجه تضادهایی است که در توافق نامه وجود دارد و همه کشورهای شرکت کننده در برجام باید برای غلبه بر آنها تلاش جدی کنند، ما هیچ دستور العمل مؤثر دیگری برای نجات "توافق هسته ای" نمی بینیم.

همانطور که در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه اشاره شده است ، روسیه معتقد است که حفظ توافق نامه برجام و اطمینان از اجرای پایدار آنها باید برای همه شرکای این توافق همچنان در اولویت باشد. ما از همه طرفهای درگیر می خواهیم به برجام به عنوان یک دارایی جهانی پایبند باشند، و از بروز تنش جلوگیری نمایند".

جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала