آیا هدف از ترور سردار سلیمانی جلوگیری از حمله بود؟

© AP Photo / Susan Walshواشنگتن
واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اطلاعات جاسوسی در دولت آمریکا به اختلافات داخلی فراروئید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «نیویورک تایمز»، در دولت ترامپ در رابطه با ترور سردار سلیمانی اختلافات زیادی بروز کرده است. برخی مقام‌های دولت آمریکا نسبت به اطلاعات جاسوسی برای توجیه طرح ترور سردار سپهبد قاسم سلیمانی، ابراز تردید کردند.

به نوشته روزنامه نامبرده، در حالی که مقام‌های ارشد دولت آمریکا مدعی شده اند که هدف از ترور سردار سلیمانی جلوگیری از حمله بود، اما برخی مقام‌های دولتی آمریکا همچنان در مورد دلایل توجیهی برای این ترور تردید دارند.

مقام‌های ارشد نظامی آمریکا گزینه ترور وی را که به نظرشان شدیدترین پاسخ به تحولات عراق بود، روی میز دونالد ترامپ گذاشتند.آنها در ابتدا فکر نمی‌کردند که ترامپ این گزینه را تأیید کند. در جنگ‌هایی که پس از یازده سپتامبر 2001 انجام شده، مقام‌های پنتاگون اغلب گزینه‌های غیرمحتملی را به رؤسای جمهوری ارائه می‌کردند تا سایر گزینه‌های احتمالی ساده‌تر به نظر برسد.

گفتگوی تلفنی نتانیاهو و پمپئو درباره ایران - اسپوتنیک ایران
گفتگوی تلفنی نتانیاهو و پمپئو درباره ایران

به گفته مقام‌های دولتی و وزارت دفاع آمریکا، ترامپ ابتدا در روز 28 دسامبر گزینه ترور را رد کرده و به جای آن مجوز حمله به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران را صادر کرد. وی چند روز بعد در حال تماشای گزارش‌های تلویزیونی بود که اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد را نشان می‌داد.

اما نهایتا ترامپ به شدیدترین گزینه روی آورد و مقام‌های پنتاگون را متعجب کرد.برخی مقام‌های آمریکایی در محافل خصوصی درباره توجیه حمله به سردار سلیمانی ابراز تردید کرده بودند.

به گفته یک مقام آمریکایی، اطلاعات جاسوسی جدید نشان می‌داد که سی‌ام دسامبر و سفرهای سلیمانی مثل همیشه بود.در طول روزهای بعد، فرماندهی عملیات‌های ویژه ارتش آمریکا به دنبال فرصتی برای ترور سردار سلیمانی بود. مقام‌های اطلاعاتی و نظامی طرح حمله را بر اساس اطلاعاتی که خبرچین‌ها، ردیاب‌های الکترونیکی، هواپیماهای شناسایی و سایر تجهیزات جاسوسی به دست آورده بودند، بررسی کردند.

گزینه‌ای که در نهایت تأیید شد، به این بستگی داشت که روز جمعه حین ورود سردار سلیمانی به فرودگاه بین‌المللی بغداد چه کسی به استقبال وی می‌رود. یک مقام آمریکایی گفت؛ اگر مقام‌های متحد آمریکا در دولت عراق با سردار سلیمانی ملاقات می‌کردند حمله لغو می‌شد.

ترامپ حدود ساعت پنج بعدازظهر پنجشنبه به وقت محلی آمریکا دستور ترور سردار سلیمانی را صادر کرد. روز جمعه موشک‌هایی از پهپاد آمریکایی MQ-9 Reaper به سمت کاروان سردار سلیمانی شلیک شد.ترامپ در جلسه توجیهی تیم امنیتی ملی‌اش و تحت تأثیر تحریک مشاوران ضدایرانی خود، گزینه ترور نظامی سردار قاسم سلیمانی را انتخاب کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала