ترور سردار سلیمانی: واکنش ها در ایران و جهان

© AP Photo / Ebrahim Norooziکشته شدن سردار سلیمانی: واکنش ها در ایران و جهان
کشته شدن سردار سلیمانی: واکنش ها در ایران و جهان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پی ترور فرمانده سپاه قدس ایران در عراق، اسپوتنیک مجموعه از واکنش های مقامات داخلی ایران و جهان را گرد هم آورده است.

به گزارش اسپوتنیک، صبح روز 13 دی 1398، در جریان حمله به کاروان الحشدالشعبی در نزدیکی فرودگاه بغداد، سردار سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه به‌همراه ابومهدی المهندس معاون الحشد الشعبی و چند نفر از اعضای این سازمان ترور شدند. سپاه پاسداران در طی بیانیه ای آمریکا را مسئول این حادثه می داند و پنتاگون مسئولیت این حمله را قبول کرده است.

در این راستا، مقامات داخلی ایران و جهان به این حادثه واکنش نشان داده اند.

«سید حسن نصرالله» دبیر کل حزب‌الله لبنان با تسلیت شهادت سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس نایب رئیس الحشد الشعبی عراق گفت:‌ به این شهادت باعظمت و این عاقبت، غبطه می‌خورم. ماهایی که بعد از ایشان باقی مانده‌ایم، راه او را تکمیل و اهدافش را محقق و پرچشم را در همه میادین [جهاد] برافراشته خواهیم کرد.


وزارت امور خارجه روسیه در بيانيه اي در خصوص ترور سردار سليماني در عراق گفت: "ما کشتار سلیمانی در نتیجه حمله موشکی آمریکا به بغداد را به عنوان اقدامی پرماجرا می دانیم که منجر به افزایش تنش در سراسر منطقه خواهد شد. 


سید مقتی صدر در پیام توییتری، ترور سردار سیلمانی، فرمانده سپاه قدس و همراهان وی را به مرجعیت، رهبری، مردم و دولت ایران تسلیت گفت و افزود: روشن است که ترور سلیمانی توسط استکبار جهانی، هدف قرار دادن جهاد، مبارزه و روح انقلابی است. اما آنها نمی توانند عزم و اراده ما را از بین ببرند و ما را از جهاد منصرف کنند.


 رئیس کمیته شورای فدراسیون در امور خارجه روسیه ، کنستانتین کوساچف در خصوص قتل سردار سلیمانی گفت: درگذشت سلیمانی "بدترین سناریوی ممکن حوادث (منطقه) است و پیش بینی می شود که اگر این اقدام آمریکا در پی تلافی حمله به سفارت آمریکا در عراق باشد "انتظار اقدام تلافی جویانه طرف مقابل را داریم".


کریس مورفی، نماینده مجلس سنای آمریکا در خصوص بهانه ارائه شده توسط پنتاگون برای ترور سردار حاج «قاسم سلیمانی» در توئیتر نوشت: "سلیمانی دشمن ایالات متحده بود، در این شکی نیست. سوال اینجا است آیا آمریکا بدون مجوز کنگره دومین فرد قدرتمند در ایران را ترور و به صورت دانسته یک جنگ منطقه‌ای بالقوه را آغاز کرده است؟"


محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در واکنش، خباثت و حماقت نیروهای تروریست آمریکایی در ترور سردار سلیمانی را محکوم کرد.

رهبر ایران نیز در پیام تسلیت خود اعلام نمود که فقدان سردار فداکار تلخ است ولی ادامه مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی ادامه دارد.


سخنگوی دولت ایران آقای ربیعی در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: «قاسم سلیمانی سرمایه نمادین و ملی ایرانیان است. نام ⁧قاسم سلیمانی⁩ مصادف با مقابله با تروریسم، ناامنی و حمایت از انسان‌های در معرض قربانی شدن و بی‌پناه است. بدون شک آزادی‌خواهان و ظلم ستیزان نه فقط در ایران بلکه در پهنه جهانی پاسخ ظالمان را خواهند داد. 


وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه ای در خصوص ترور سلیمانی اظهار داشت: "اطلاعات مربوط به درگذشت فرمانده نیروهای ویژه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قاسم سلیمانی در هنگام حمله نیروهای مسلح آمریكا در فرودگاه بغداد نگران کننده است. این گام از سوی واشنگتن مملو از پیامدهای جدی برای صلح و ثبات منطقه است." 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала