مذاکرات چهارجانبه برجامی مسکو

© AFP 2023 / Alexander Nemenovمذاکرات چهارجانبه برجامی مسکو
مذاکرات چهارجانبه برجامی مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه، فرانسه، آلمان و انگلیس بر پایبندی خود به برجام و ادامه تلاش ها برای جستجوی راه‌های حفظ این توافق تاکید کردند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه اعلام نمود که مذاکرات چهارجانبه برجامی در مسکو برگزار شد. در این رایزنی ها، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه، فیلیپ ارر مدیر کل امور سیاسی وزارت خارجه فرانسه، ریچارد مور مدیر سیاسی وزارت خارجه انگلیس و ینس پلتنر مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان شرکت داشتند.

در این مذاکرات، وضعیت پیچیده مربوط به اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بررسی شد و همه شرکت کنندگان بر پایبندی خود به برجام و ادامه تلاش ها برای جستجوی راه‌های حفظ این توافق تاکید کردند. طرف روسی در این رایزنی‌ها بار دیگر بر اهمیت خویشتنداری در مورد هر اقدام که ممکن است اجرای برجام را دشوارتر کند و سرنوشت آن را مبهم کند، تاکید کرد.

در رایزنی مسکو همچنین بر اهمیت تلاش شرکت کنندگان در برجام برای بازگرداندن برنامه مشترک اقدامات جامع به مسیر اولیه توافق شده تاکید شد. سفیر انگلیس خاطرنشان کرد که کشورش همانند روسیه از برجام حمایت می کند و به همین دلیل باید تصمیم گرفت که چگونه به اهداف تعیین شده دست یافت و چگونه شرایطی را بوجود آورد که ایران از طراحی های نظامی هسته ای خودداری کند.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی  - اسپوتنیک ایران
شمخانی از موضع گیری روسیه نسبت به برجام قدردانی کرد

سیلوی برمان سفیر فرانسه در روسیه نیز گفته بود که فرانسه با روسیه در مساله هسته ای ایران متحد است.

 دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ماه مه سال گذشته ضمن اعلام خروج کشورش از برجام، تحریم‌ها رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.ایران یک‌ سال پس از خروج آمریکا از این توافق، پایبندی کامل خود به آن را حفظ کرد اما پس از مشاهده بدعهدی اروپایی‌ها در اجرای تعهداتِ برجامی آنها به ویژه بهره‌مندی‌ ایران از منافع اقتصادی این توافق، ماه مه سال جاری گام‌هایی را با هدف کاهش تعهدات خود، طبق برجام آغاز کرد.

ایران تاکنون در چهار گام از تعهدات برجامی خود شامل عبور از سقف 300 کیلوگرمی ذخایر اورانیوم غنی‌شده 3.67 درصد، عدم فروش آب سنگین و مازاد اورانیوم غنی‌شده، افزایش سطح غنی‌سازی به 4.5 درصد و برداشتن محدودیت‌ ها روی فعالیت‌های تحقیق و توسعه (R & D) کاسته است.

گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران با گازدهی به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات فردو و غنی‌سازی 4.5 درصدی در این تأسیسات آغاز شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала