دبیر شورای عالی امنیت ایران: تهران مخالف مذاکرات آمریکا با طالبان است

CC BY 4.0 / TASNIM NEWS AGENCY / دبیر شورای عالی امنیت ایران: تهران مخالف مذاکرات آمریکا با طالبان است
دبیر شورای عالی امنیت ایران: تهران مخالف مذاکرات آمریکا با طالبان است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی شمخانی اظهار داشت که ایران به دلیل عدم اعتماد به آمریکایی‌ها، در فرمت آمریکا برای حل بحران افغانستان شرکت نکرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ایران در نشست خبری "دومین کنفرانس امنیتی منطقه‌ای" که با حضور دبیران و مشاوران امنیت ملی و مقامات عالی امنیتی ایران، روسیه، چین، هند، افغانستان، تاجیکستان و ازبکستان و با موضوع افغانستان برگزار شد، بر مخالفت تهران با مذاکرات آمریکا با گروه طالبان تاکید کرد.

ایران، طرفدار مذاکرات بین مقامات افغانستان و طالبان است - اسپوتنیک ایران
ایران، طرفدار مذاکرات بین مقامات افغانستان و طالبان است

شمخانی اظهار داشت: با مذاکرات آمریکا با گروه طالبان به دو دلیل مخالفیم؛ اول اینکه در هر راهبردی هر نوع تصمیمی بدون مشارکت دولت افغانستان غلط و فاقد کامیابی است. دوم ما تجربه بُن را درباره مشارکت آمریکا در بحث افغانستان داریم که بعد از اقدام تحسین شده و مثبت و خیرخواهانه ایران، ما را در محور شرارت قرار دادند به دلیل عدم اعتماد به آمریکایی ها در چنین فرمتی شرکت نکردیم. اصولا در اجلاس امروز هم تاکید کردیم که باید محور هر نوع تصمیم گیری مردم و دولت افغانستان باشند و راه حل ها در جهت تولید دردسر و مدیریت ناامنی نباشد. آمریکایی ها بیشتر در افغانستان به دنبال مدیریت ناامنی برای استفاده از کناره افغانستان برای ناامن‌سازی مرزهای چین، روسیه، ایران و دیگر کشورها هستند.

دبیر شورای عالی امنیت ایران در خصوص مذاکرات ایران و طالبان گفت: ایران خواهان مذاکرات بین‌ افغان است. ما در این رابطه برنامه‌ای داریم و آن را هم به دولت افغانستان گفته‌ایم و امروز هم در نشست مورد تاکید ما قرار گرفت. شمخانی تصریح کرد که مذاکره ایران و طالبان برای تسهیل گفت و گوهای افغان-افغان به صورت‌ عام است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала