سفیر روسیه در تهران: رهبر ایران طرفدار روسیه مقتدر است

© Photo / EMBASSY OF THE RUSSIAN FEDERATION IN THE ISLAMIC REPUBLIC OF IRANسفیر روسیه در تهران: رهبر ایران طرفدار روسیه مقتدر است
سفیر روسیه در تهران: رهبر ایران طرفدار روسیه مقتدر است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
لوان جاگاریان اعلام کرد که اگر ایران و روسیه نبودند تروریست‌ها در سوریه جایگزین بشار اسد می‌شدند.

به گزارش اسپوتنیک، لوان جاگاریان، سفیر روسیه در تهران در گفت‌وگویی اختصاصی با روزنامه همشهری به روابط ایران و روسیه، نقش روسیه در خاورمیانه و جایگاه روسیه در نظام بین‌المللی پرداخت.

جاگاریان در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه روابط تهران و مسکو در سال‌های اخیر به‌شدت استراتژیک بوده اما به‌نظر می‌رسد افکار عمومی اینطور فکر می‌کند که ایران بهره چندانی از این روابط استراتژیک نمی‌برد و مسکو شاید می‌توانسته بیشتر در شرایط تحریم به ایران کمک کند، اظهار داشت: من چنین چیزی را قبول ندارم چون این یک نظر یکجانبه است و طرف روس می‌تواند چیز دیگری بگوید و مثلا اینطور بگوید که طرف ایرانی 100درصد فرصت داشت اما از تمام امکاناتی که داشت استفاده نکرد. طی 9‌ماه سال‌جاری، حجم تبادل کالا و مراودات دو‌جانبه، 25درصد افزایش پیدا کرده و به مبلغ یک میلیارد و 600میلیون دلار رسیده است. صادرات روسیه به ایران یک میلیارد و 200میلیون دلار و صادرات ایران به روسیه 390میلیون دلار. امیدواریم که در پایان سال‌جاری تجارت دو‌جانبه به 2میلیارد برسد. این رقم بهتر از ارقام سال گذشته است، اما اصلا کافی نیست. قابلیت هر 2کشور بیشتر است. امیدوارم امضای قراردادهای همکاری با اوراسیا که شرایط را برای پیوستن ایران به منطقه آزاد‌ فراهم می‌کند، راه‌های جدیدی را برای افزایش تبادل کالا بین ‌طرفین ایجاد کند. مسئله دیگر این است که ما 4سال پیش 2خط اعتباری را برای ایران باز کردیم؛ یکی برق‌رسانی(به خط آهن) گرمسار - اینچه‌برون و(نیروگاه)  سیریک. اما تا‌به‌حال پیشرفت‌های مؤثری نداشتیم. از من سؤال نکنید. باید از مقامات مسئول ایرانی سؤال کنید که چرا پیشرفت نداشتیم.

سومین کمیسیون مشترک همکاریهای نظامی ایران و روسیه برگزار شد - اسپوتنیک ایران
سومین کمیسیون مشترک همکاریهای نظامی ایران و روسیه برگزار شد

سفیر روسیه در تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به تلاش اروپایی‌ها برای راه‌اندازی سازوکار مالی ویژه با ایران، شاید پکن و مسکو هم می‌توانستند چنین اقدامی را در پیش بگیرند، اما تلاشی در این‌باره نکردند، گفت: ما چندین‌بار به اروپایی‌ها گفته‌ایم که حاضریم به اینستکس بپیوندیم. اما اینستکس فعال نیست. به قول افغان‌ها ما این گپ‌ها را می‌شنویم و بیش از یک سال است که در این‌باره گپ می‌زنند اما آیا تا حالا انتقال پولی صورت گرفته است یا نه؟ مسئله دیگر این است که اصلا چرا اینستکس برای ایران مهم است؟ جواب این است که برای صادرات نفت. ما به اروپایی‌ها می‌گوییم که صادرات مواد غذایی و دارو به ایران رسما ممنوع نیست. برای ایران صادرات نفت مهم است اما ما هنوز پاسخی برای این سؤال (که اینستکس صادارت نفت را ممکن می‌کند یا نه) دریافت نکرده‌ایم.

این دیپلمات روس در خصوص حذف سوئیفت از روابط بانکی ایران و روسیه و همچنین رویکرد گمرک روسیه نسبت به واردات از ایران، تصریح کرد: ما رایزنی‌های زیادی بین مسئولان عالی‌رتبه بانکی داریم. ما باید تلاش کنیم تا از دلار فاصله بگیریم و در مبادلات دوجانبه بیشتر ارز ملی استفاده کنیم. باید در این زمینه بیشتر کار کنیم. مشکلاتی هم وجود دارد که الان نمی‌خواهم درباره آنها صحبت کنم. مشکلات، از هر دو طرف زیاد است.

وی افزود: اگر گله‌مند هستند ما در خیابان پامنار نمایندگی بازرگانی داریم که می‌توانند به آنجا مراجعه کنند. سفارت مستقیما با بحث تجارت ارتباط ندارد. آنجا هم پرسنل خوب و مجربی داریم که پیشنهاد می‌کنیم که می‌توانند به تاجران ایرانی کمک کنند. اما تا آنجا که به ما ربط دارد، دریافت روادید بی‌اندازه آسان شده است اما ما نمی‌توانیم به جای تجار هر دو کشور بنشینیم و مذاکره کنیم. ما می‌توانیم اطلاعات بدهیم، تشویق کنیم و روادید صادر کنیم اما نمی‌توانیم به جای تجار معامله کنیم.

اسرائیل: روسیه به ایران اجازه زدن هواپیماها را داد - اسپوتنیک ایران
اسرائیل: روسیه به ایران اجازه زدن هواپیماها را داد

جاگاریان در خصوص روابط چندگانه و متعدد کشورش با ایران، عربستان‌ و اسرائیل گفت: بارها در این‌باره از من سؤال شده است. اما ببینید روسیه برخلاف برخی کشورها با همه تماس و ارتباط دارد. این خیلی مفید است. اما این به آن معنا نیست که ما با یک کشور، علیه یک کشور ثالث همکاری می‌کنیم. ما درباره مذاکرات با اسرائیل و عربستان بسیار شفاف هستیم. ما در همه شرایط به‌دنبال یک هدف مشترک هستیم؛ ‌ایجاد اعتماد و کاهش تنش در منطقه. نقش مؤثری هم داشتیم. دوستان ایرانی، به‌خصوص نظامی‌ها در جریان هستند که چه کارهای مهمی انجام داده‌ایم، چه در تماس‌های خود با اسرائیل و چه در تماس‌های خود با عربستان. شما نگران نباشید. ما تلاش می‌کنیم که برای ایران هیچ مشکلی پیش نیاید. موضوع دیگر این است که ایران هم با کشورهایی که دوست روسیه نیستند، همکاری می‌کند. نمی‌خواهم اشاره کنم. ما حتی با یکی از این کشورها روابط دیپلماتیک نداریم، اما ما اصلا نگران نیستیم. چرا باید نگران باشیم؟ این قضاوت یکجانبه است که شما ‌چنین ارتباطی‌ داشته باشید و انتظار داشته باشید ما نداشته باشیم. شما با کشورهایی که دوست روسیه نیستند، روابط خوبی دارید، اما این موجب نگرانی ما نیست. لذا شما هم نباید نگران باشید.

وام روسیه هزار واگن مترو را به ایران می آورد - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
وام روسیه هزار واگن مترو را به ایران می آورد

سفیر روسیه در تهران درباره پررنگ‌تر‌شدن نقش روسیه در خاورمیانه ویا به گفته برخی پر کردن خلأ حضور آمریکا و قدرت‌های غربی توسط روسیه در این منطقه تصریح کرد: اول که ما دنبال پرکردن خلأ هیچ‌کسی نیستیم. بعد از فروپاشی روسیه، ‌کشور ما ضعیف‌تر شد اما با به‌قدرت‌رسیدن آقای پوتین، روسیه بسیار قوی شده است. یادم هست که مقام معظم رهبری چندین‌بار فرمودند که روسیه مقتدر، ایران مستقل. خود مقام معظم رهبری طرفدار روسیه مقتدر هستند و ما از ایشان تشکر می‌کنیم. دوم اینکه منظور ما ایجاد ثبات در منطقه و حفاظت از دولت‌های قانونی است؛ مثل جمهوری عربی سوریه. اگر ایران و روسیه نبودند، من تأکید می‌کنم، اگر روسیه و ایران نبودند، به جای دولت آقای بشار اسد، تروریست‌ها در دمشق بودند. ما نقش ایران را خیلی عالی ارزیابی می‌کنیم. اما در برخی مصاحبه‌ها می‌گفتند که اگر ایران نبود، اینطور می‌شد و نقش روسیه را فراموش می‌کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала