کیفر خواست علیه دو پژوهشگر ایرانی در آمریکا پس گرفته شد

© Photo / Coolcaesarآمریكا آماده دستگیری متهم به قتل روزنامه نگار خود در پاكستان است
آمریكا آماده دستگیری متهم به قتل روزنامه نگار خود در پاكستان است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادستانی آمریکا کیفرخواست علیه دو زن پژوهشگر ایرانی در رابطه با پرونده مسعود سلیمانی، استاد و پژوهشگر آزاد شده ایرانی در چارچوب مباله زندانیان بین دو کشور را پس گرفت.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه پولیتیکو، دادگاه فدرال آتلانتا درخواست دادستانی درباره پس گرفتن کیفر خواست محبوبه قائدی و مریم جزایری را قبول کرد.

گفته می شود هر دو پژوهشگر از شاگردان مسعود سلیمانی بوده اند . سلیمانی که در ایالات متحده در بازداشت به سر می‌برد هفته پیش در برابر آزادی ژیائو وانگ، یک  پژوهشگر آمریکایی، آزاد شد و به ایران بازگشت. محبوبه قائدی و مریم جزایری هر دوساکن  ایالات متحده هستند و قصد دارند در انجا بمانند.

ظریف: آماده مبادله زندانی با آمریکا هستیم - اسپوتنیک ایران
ظریف: آماده مبادله زندانی با آمریکا هستیم

روز 7 دسامبر اعلام شد که آمریکا و ایران دست به تبادل زندانیان زدند. ایران ژیائو وانگ، یک پژوهشگر آمریکایی (دانشجوی دکترای تاریخ) را آزاد کرد که به جاسوسی متهم شده بود و آمریکا مسعود سلیمانی پژوهشگر زیست شناس ایران را تبرئه کرد که متهم به نقض تحریم های آمریکا علیه ایران شده بود.

مبادله زندانیان بین ایران و آمریکا با میانجیگیری سوئیس صورت گرفت. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران  روز 7 دسامبر گفت خوشحالیم در روز دانشجو یکی از بزرگترین اساتید کشور به میهن بازگشت. دکتر سلیمانی استاد ارزنده کشورمان 14 ماه بدون هیچ دلیلی گروگان نیروهای آمریکایی بود.

وی افزود: «ایشان پس از گرفتن روادید و دعوت رسمی برای انجام تحقیقات علمی در بالاترین مرکز دانشگاهی به آمریکا رفت اما دولت آمریکا یک استاد با 500 مقاله علمی دستگیر کردند. به وی بارها پیشنهاد شده بود که به جای برگشت به کشور در آنجا (آمریکا) باقی بماند اما این استاد وطن پرست این کار را نکرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала