ترکیه آمریکا را تهدید کرد

© AP Photo / Andrew Harnikچاووش اغلو : همکاری روسیه و ترکیه در زمینه ی دفاعی گامی علیه ناتو نیست
چاووش اغلو : همکاری روسیه و ترکیه در زمینه ی دفاعی گامی علیه ناتو نیست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه اعلام کرد اگر آمریکا به خاطر خریداری سامانه روسی اس 400 آنکارا را مورد تحریم قرار دهد، طرف ترک مسئله حضور نظامیان آمریکایی در پایگاه هوایی اینجرلیک را مطرح خواهد نمود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه حریت، مولود چاووش اغلو گفت:"اگر آمریکا ترکیه را مورد تحریم قرار دهد، مسئله پایگاه های اینجرلیک و کورجیک در دستور روز قرار خواهد گرفت".

پایگاه هوایی اینجیرلیک  در شهر آدانا در جنوب کشور ترکیه قرار دارد و حدود پنج هزار نفر خدمه نظامی نیروی هوایی آمریکا و وابستگان‌ آنها  در آنجا مستقر هستند.

پیشتر خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه اعلام کرد طرف ترک قصد دارد سامانه های موشکی دفاع هوایی اس 400 را که از روسیه خریداری شده، با وجود اعمال تحریم های آمریکا فعال کند.

پیشتر اعلام شده بود مطابق با بودجه دفاعی که توسط کنگره آمریکا به تصویب رسیده، فروش جنگنده های اف-35 آمریکایی به ترکیه ممنوع شده است.

در سال 2017، آنکارا قرارداد خرید سامانه دفاع موشکی اس-400 را با مسکو منعقد کرد. ارزش کل این معاملات 2.5 میلیارد دلار می رسید. ناتو از ترکیه بابت خرید سیستم های دفاع هوایی از روسیه انتقاد کرد. ایالات متحده اول مشارکت آنکارا در برنامه هواپیمای نسل پنجمی اف-35 را تعلیق کرد. بعداً مشخص شد که ترکیه در سال 2020 کاملاً از مشارکت در تولید این جنگنده کنار گذاشته خواهد شد.

روابط آنکارا با واشنگتن در ماه‌های گذشته بر سر تصمیم ترکیه برای خرید اس -400 روسیه بار دیگر رو به تیرگی گذاشته است. آمریکا مدعی است که چنین اقدامی با ساختار دفاعی غرب همخوانی ندارد و تهدیدی برای جنگنده‌های اف-35 خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала