آیا قطر و عربستان به درک و تفاهم خواهند رسید؟

CC0 / Pixabay/apriltan18 / عربستان
 عربستان  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رهبری عربستان در انزوا قرار دادن دوحه در شرایط کنونی را چندان حیاتی نمی‌داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه«trtworld.com »، رهبری عربستان در انزوا قرار دادن دوحه در شرایط کنونی را چندان حیاتی نمی‌داند.

این محاصره پیامد مثبت چندانی برای عربستان نداشته و با اینکه تصور پایان یافتن مشکلات ریاض با قطر دشوار است، اما اعتدال محسوسی در لفاظی‌ها و سیاست‌های ریاض در قبال دوحه مشاهده می شود.

شکست برخی از سیاست‌ها، عربستان را بر آن داشته که در محاصره قطر تجدید نظر کند که شاید نزدیک شدن این دو کشور به یکدیگر را ممکن سازد.

حذف حساب های کاربری غیرفعال از توییتر  - اسپوتنیک ایران
جزئیات جدیدی درباره ماجرای جاسوسی برای عربستان در توییتر

نشانه‌های موجود حاکی از آن هستند که قطر و عربستان می‌توانند به درکی تازه برسند که می‌تواند پیش از پایان سال جاری میلادی به عادی‌سازی مجدد روابط دوجانبه میان این دو کشور بینجامد.

در ماه‌های اخیر، مذاکرات پشت پرده و دیدار مقامات عالی رتبه قطری از عربستان بر بهره‌برداری این دو کشور از این شرایط تازه برای باز کردن درهای مصالحه تاکید داشته است. در آستانه نشست شورای همکاری خلیج فارس که قرار است در روز 10 دسامبر برگزار شود، نشانه‌هایی وجود دارند که بیانگر اقدام مقامات قطری و سعودی در راستای ترمیم روابط هستند.

علاوه بر این، رسانه‌های عربستان و دیگر کشورهای بلوک مخالف قطر (بحرین، مصر و امارات) رقابت‌های جام ملت‌های خلیج فارس در قطر را بدون لحنی خصومت‌آمیز پوشش دادند که این هم می‌تواند نشانه‌ای از ملایم‌تر شدن موضع آن‌ها در قبال قطر باشد.در صورتی که عربستان روابط اقتصادی و دیپلماتیک خود را با قطر از سر بگیرد، این اقدام را می‌توان تغیر رویه‌ای قابل توجه در سیاست خارجی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و پدرش دانست.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала