انتخاب مجدد ترامپ، ناقوس مرگ ناتو

© Fotolia / Kariochiناتو
ناتو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
متحدان ناتو نگران آن هستند که دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ «به مرگ ناتو» منجر شود.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «گاردین»، دونالد ترامپ برای دیدار با متحدان ناتو وارد لندن شد. اما آنها نگران آن هستند که دوره دوم ریاست جمهوری ترامپ «به مرگ ناتو» منجر شود.

پیشتر قبل از دیدار رهبران در حومه لندن به مناسبت 70-مین سالگرد تأسیس ناتو، آمریکا اعلام کرده بود که بودجه پروژه های مشترک با ناتو را کاهش خواهد داد. مقامات رسمی ناتو اعلام کردند که قبلا بطور دوجانبه در باره کاهش مالی آمریکا به توافق رسیده بودند اما این امر در تضاد با اهمیت و ارزش این ائتلاف است. شایان ذکر است که مخارج نظامی می تواند تضمین امنیتی برای کشورهای عضو ناتو باشد.

ناتو، روسیه را اصلی‌ترین تهدید برای خود می‌داند - اسپوتنیک ایران
ناتو، روسیه را اصلی‌ترین تهدید برای خود می‌داند

بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ تا ماه سپتامبر گذشته، هشدار داده بود که ترامپ می تواند در صورت پیروزی در انتخابات، بطور کلی از پروژه های مشترک با ناتو خارج شود. ترامپ بطور مداوم از مخارج نظامی و دفاعی متحدان اروپایی شکایت می کند که کمتر از 2 درصد مورد توافق مخارج را پرداخت میکنند. به ویژه آلمان که از پرداخت سهمیه خود سر باز می زند.

ترامپ تعهدات آمریکا در رابطه با ماده 5 اساسنامه ناتو- پیمان واشنگتن- را مورد شک قرار داد که بر اساس آن، حمله به یک کشور متحد، حمله به همه متحدان به حساب می آید.

ترامپ گفت:« در سه دهه قبل از اینکه من رئیس جمهور بشوم، کشورهای ناتو از پرداخت سهمیه خود خودداری کردند و فقط 3 عضور دیگر ناتو به تعهدات مالی خود پایبند بودند. از زمان ریاست جمهوری من، تعداد اعضای ناتو که به اجرای تعهدات خود پرداختند دوبرابر شده است و تأمین مخارج ناتو تا 130 بیلیون دلار افزایش یافته است».

شایان ذکر است که از سال 2016 انجام تعهدات اعضای ناتو از 2 درصد به 9 درصد افزایش یافته است که یکی از عوامل مهم آن را اقدامات روسیه در خصوص اوکراین می نامند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала