اراده ی سیاسی در روابط ایران و آمریکا وجود دارد

© AP Photo / Vahid Salemiاراده ی سیاسی در روابط ایران و آمریکا وجود دارد
اراده ی سیاسی در روابط ایران و آمریکا وجود دارد  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران روز 10 آذر ماه به مناسبت روز مجلس در تالار مدرس ساختمان مشروطه نشست خبری برگزار کرد و در آن به موضوعات مهم روز اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار اسپوتنیک در تهران دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران درباره ی نقش مجلس بیان کرد:

در راس امور بودن به این مفهوم نیست که در همه ی امور دخالت شود، برای مثال رهبر در راس تمام امور است اما به طور مستقیم در تمام امور کشور دخالت نمی کند بلکه برای امور کشور ریل گذاری می کند.

لاریجانی: اگر ایران برای برجام فقط هزینه کند، در آن تجدید نظر خواهد کرد - اسپوتنیک ایران
لاریجانی: شورای سران سه قوه جایگزین مجلس نخواهد شد
مجلس نیز در راستای قوانین و امور دیگر ریل گذاری می کند و لوایح را بررسی می کند؛ اتفاقا این دوره ی مجلس شورای اسلامی از حیث تنوع جناح ها و دیدگاه های متعدد بسیار گسترده و متنوع بوده.

وی در رابطه با نهاد های تصمیم گیری متعدد در کشور افزود:

برخی از این نهاد ها پیش از این هم موجود بودند و مربوط به این مجلس نیستند، ما از زمان ریاست جمهوری آقای روحانی دقت زیادی انجام دادیم تا قانونگذاری رخ ندهد، بیشتر می توان گفت نهاد های دیگر سیاست گذاری می کنند تا قانون گذاری.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره ی افزایش نرخ بنزین گفت:

ما تاکید کردیم که کمیسیون های مرتبط (اقتصادی، بودجه) با همکاری ستاد تنظیم بازار و تعزیرات پیگیری افزایش قیمت ها را انجام دهند، در سال 88 ما قانونی را تصویب کردیم که 6 ماده داشت و طی آن این اختیار به دولت داده می شد که یارانه ها و نحوه ی صرف آن را شفاف کند و تقریبا دولت را ملزم به این کار می کرد، دولت در گذشته این اقدام را به درستی انجام نداد، یارانه ها با حجم بسیار بالا و ناعادلانه تقسیم می شد، ایران در سال گذشته پر مصرف ترین کشور در زمینه ی انرژی بود و یارانه های زیادی هم در این مورد تخصیص داده شده، درباره ی بنزین هم همینطور بود یارانه ی زیادی به بنزین تخصیص داده شده بود در حالیکه 45% مردم اصلا خودرو ندارند و عملا این یارانه توسط قشر متمول جامعه که بیش از 2 خودرو دارند استفاده می شد و این به هیچ عنوان عادلانه نبود به ویژه در شرایط اقتصادی فعلی کشور.

وی در ادامه افزود:

بنده از موضوع افزایش قیمت بنزین مطلع بودم و در جلسه ی غیر علنی مجلس در روز سه شنبه هم آنرا اعلام کردم، همچنین روز پنجشنبه هم با آقای روحانی و رحمانی در رابطه با آن صحبت کرده بودیم.

دکتر علی لاریجانی درباره ی روابط ایران و آمریکا گفت:

اراده ی سیاسی لازم برای حل این موضوعات همواره وجود دارد اما سیاست فشار حداکثری باید اصلاح شود، آمریکا باید بداند که این سیاست در رابطه با ایران پاسخ نمی دهد، آمریکا باید این آگاهی را داشته باشد که از تجربیات گذشته درباره ی ایران استفاده کند و با توجه به آنها می تواند متوجه شود که سیاست های فشار بر ایران هیچگاه پاسخگو نبوده.

ما باید از برجام استفاده می کردیم که نکردیم، اگر اروپایی ها بخواهد از بند ماشه استفاده کنند ایران هم این امکان را دارد و قطعا انجام خواهد داد، ایران در این صورت خود را ملزم نمی بیند که بسیاری از تعهدات خود در قبال آژانس را ادامه دهد و قطعا در این رابطه تجدید نظر خواهد کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی جمهوری اسلامی ایران درباره ی اتفاقات اخیر در عراق اظهار داشت:

ما با حضور رجال سیاسی و مذهبی لایق و پخته ای چون آیت الله سیستانی در عراق نگرانی از بابت این کشور نداریم، عراق همواره متحد طبیعی ایران بوده، زمانیکه داعش این کشور را تهدید می کرد ما نگران بودیم اما امروزه این نگرانی ما هم رفع شده.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала