نقش کشورهای کوچک در تحولات خلیج فارس

© Fotolia / ragsacنقش کشورهای کوچک در تحولات خلیج فارس
نقش کشورهای کوچک در تحولات خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه بیان کرد: کشورهای کوچک منطقه خلیج فارس علاقه ای به نقش قدرت های منطقه ای در حل موضوعات ندارند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، قاسم محبعلی مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت امور خارجه، با بیان اینکه دلایل مختلفی را می‌توان مطرح کرد که چرا برخی از کشورهای عربی منطقه تاکنون به پیشنهاد طرح صلح امید پاسخی نداده‌اند، اظهار کرد: یکی از دلایل این موضوع به روابط دوجانبه ایران با کشورهایی چون عربستان، بحرین و امارات بازمی‌گردد.

این دیپلمات، با بیان اینکه تنش در روابط برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس با ایران یکی از مسائلی است که باعث شده تاکنون برخی از کشورهای این حوزه به طرح "صلح امید" که از سوی تهران مطرح شده واکنشی نشان ندهند، اعلام کرد: مساله خلیج فارس تنها یک مساله محلی نیست. در واقع می‌ توان گفت امنیت در خلیج فارس برای بسیاری از کشورهای فرا منطقه‌ای نیز پر اهمیت است زیرا این منطقه نقطه مهمی در حرکت کشتی‌ های حامل انرژی و انتقال نفت از منطقه خلیج فارس به دیگر نقاط مختلف جهان است.

بنابراین تحولات در خلیج فارس و تنگه هرمز برای کشورهای فرا منطقه‌ای مهم است و آنها در همین چارچوب تمایل دارند که در امور این منطقه در راستای تامین منافع خود ورود داشته باشند.

وی با بیان اینکه شاید برخی از آنها حتی تمایل داشته باشند که طرح ایران در این زمینه به نتیجه نرسد، خاطر نشان ساخت: از طرفی باید به این موضوع توجه کرد که بین کشورهای منطقه موازنه قدرت برقرار نیست، در این منطقه کشورهای بزرگی چون ایران، عربستان و عراق و در طرف دیگر کشورهایی همچون امارات، بحرین و قطر قرار دارند.

محبعلی افزود: گاها دیده می‌ شود که کشورهای کوچک در خلیج فارس با توجه به اینکه به کشورهای بزرگ در این منطقه اعتمادی ندارند، تمایل دارند که قدرت‌های فرا منطقه‌ای نیز برای تضمین امنیت آنها در خلیج فارس حضور داشته باشند. بنابراین باید گفت که با توجه به این بی‌ اعتمادی که بعضا دارای پیشینه تاریخی نیز است، کشورهای کوچک این منطقه علاقه‌ ای ندارند که تعیین‌ کننده اصلی روند در خلیج فارس فقط کشورهای بزرگ منطقه باشند چراکه آنها را خطری برای خود می‌ دانند که در این ارتباط می‌توان به حمله عراق به کویت در دهه 90 میلادی نیز یادآوری کرد.

مدیرکل پیشین خاورمیانه تصریح کرد: آمریکا در زمان ترامپ نیز اعتباری برای شورای امنیت و سازمان ملل متحد قائل نیست و ترجیح می‌ دهد که سیاست‌ های یکجانبه خود را در عرصه بین‌ المللی به جلو ببرد. بنابراین اجازه نمی‌ دهد که در اینگونه مباحث شورای امنیت و سازمان ملل نقش جدی ایفا کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала