درخواست نخست وزیر ژاپن از ایران: غنی سازی اورانیوم را کنار بگذارید

© Sputnik / Sergey Guneevدرخواست نخست وزیر ژاپن از ایران: غنی سازی اورانیوم را کنار بگذارید
درخواست نخست وزیر ژاپن از ایران: غنی سازی اورانیوم را کنار بگذارید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر ژاپن شینزو آبه از معاون حقوقی رئیس جمهور ایران لعیا جنیدی، در اواخر ماه اکتبر در دیداری در توکیو خواست تا ایران غنی سازی اورانیوم را رها کند و به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردد.

به گزارش اسپوتنیک، در روز سه شنبه توسط آژانس کیودو اعلام کرد که، نخست وزیر ژاپن شینزو آبه و معاون حقوقی رئیس جمهور ایران لعیا جنیدی، در اواخر ماه اکتبر، جلسه‌ ای را در توکیو برگزار کردند که طی آن رئیس دولت ژاپن از تهران خواست تا غنی سازی اورانیوم را ترک کند و به تعهدات توافق هسته‌ای بازگردد.

آژانس گفت که آبه سعی کرده از روابط نزدیک دیپلماتیک بین ژاپن و ایران برای دستیابی به پیشرفت در این موضوع استفاده کند، اما آژانس گفت که این جلسه در واقع بی نتیجه خاتمه یافت.

جنیدی در پاسخ تصریح کرد که، سیاست های تهران اقدامات متقابل در پاسخ به اقدامات واشنگتن است و برای کاهش آرام شدن اوضاع در خاورمیانه باید تحریم ها برداشته شوند.

معاون رئیس جمهور ایران در اواخر ماه اکتبر به ژاپن سفر کرد، هنگامیکه مراسم تاجگذاری شاهنشاهی نارویتو شرکت کرد.

در تاریخ 6 نوامبر، ایران شروع به تزریق گاز به سانتریفیوژها در تاسیسات هسته ای فردو کرد، که در واقع به معنای آغاز مرحله چهارم کاهش تعهدات تهران توسط توافق هسته ای است. براساس برنامه جامع اقدام مشترک، که در سال 2015 امضا شد، ایران قرار بود تأسیسات تولید ایزوتوپ پایدار خود در فردو را تحت نظارت ناظران بین المللی نوسازی کند. فرض بر این بود که بازسازی احتمالی و استفاده از این تأسیسات برای اهداف نظامی انجام نپذیرد.

در ماه مه سال 2019، ایران مرحله اول تعلیق بخشی از تعهدات توافق هسته ای خود را - تعلیق فروش اورانیوم غنی شده تا 60 روز اعلام کرد. در ماه ژوئیه، تهران به مرحله دوم تعلیق ادامه داد - غنی سازی اورانیوم را بیش از 3.67٪ اعلام کرد. در ماه سپتامبر، ایران اعلام كرد كه شروع به مرحله سوم كاهش تعهدات توافق هسته ای خود كرده و محدودیت های فعالیت های تحقیقاتی را رها كرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала