پیشنهاد عجیب آمریکا به ترکیه

© Sputnik / Department of the information support of the Baltic region /  مراجعه به بانک تصاویر ترکیه : از خواسته های آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن اس 400 اطاعت نمی کنیم
ترکیه : از خواسته های آمریکا مبنی بر کنار گذاشتن اس 400 اطاعت نمی کنیم  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا به ترکیه پیشنهاد می کند سامانه های موشکی روسی دفاع هوایی اس 400 را "نابود سازد، پس دهد یا از آنها خلاص شود".

به گزارش اسپوتنیک، یک مقام عالی رتبه وزارت خارجه آمریکا ضمن بیان این مطلب گفت:" تحویل اس 400 غیر قابل قبول است چون خطر اعمال تحریم ها را به همراه دارد. هرچند زمان اعمال تحریم ها طبق قانون CAATSA ذکر نمی شود و هنوز  دقیق نیست.  همچنین درباره دامنه، گستردگی و عمق تحریم ها علیه ترکیه زیاد می توان صحبت کرد".

این مقام عالی رتبه افزود:" ترکیه دارای آزادی مانور برای بازگشت به پشت میز مذاکرات است. ترک ها می دانند که باید برای رسیدن به موفقیت باید اس 400 را نابود کرده ، پس داده یا به شکلی از آن خلاص شوند. در عین حال ما امکان خریداری موشک های پاتریوت را برای آنها از بین نبرده ایم  و این سامانه ها با نیازهای پدافند هوایی آنها مطابقت دارند".

پیشتر طرح قانونی اعمال تحریم ها علیه ترکیه در رابطه با عملیات نظامی آنکارا در سوریه به مجلس سنای امریکا تقدیم شد که در آن از جمله پیشنهاد می شود همکاری نظامی واشنگتن با ترکیه ممنوع شده و به خاطر خریداری سامانه های موشکی اس 400 از روسیه تحریم هایی علیه این کشور اعمال شود.

این در حالی است که به عقیده رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه آمریکا حق ندارد کشور وی را از خرید سامانه اس 400 باز دارد.

رئیس جمهور ترکیه  اظهار داشته ، آنکارا درخواست امریکا برای امتناع از خرید سامانه دفاعی اس- 400 را نقض حقوق خود می داند. 

اردوغان  چندی پیش هنگام بازگشت از واشنگتن به خبرنگاران گفت: "ما امتناع کامل از خرید اس- 400 را نمی پذیرد. ما نمی توانیم از خرید سامانه پدافند هوایی اس- 400 به طور کامل صرف نظر کنیم و به سیستم پاتریوت آمریکا روی آوریم. ما می توانیم سامانه پاتریوت  آمریکا را خریداری کنیم، اما با خرید آن، هرگز از اس- 400 صرف نظر نخواهیم کرد."

گفتنی است، ناتو در خصوص عواقب تصمیم ترکیه برای خرید اس-400 ابراز نگرانی کرد، اما در عین حال اطمینان داد که ترکیه متحد ارزشمند ناتو است و در زمینه های دیگر به همکاری با این کشور ادامه خواهد داد.

قرارداد تهیه جدیدترین سامانه های پدافند هوایی روسی S-400 روسیه باعث ایجاد بحران در روابط بین ترکیه و ایالات متحده شد. تحویل پدافندها از اواسط ماه ژوئیه آغاز شد، مرحله دوم تحویل در اواسط ماه سپتامبر به اتمام رسید. اردوغان گفت: این سیستم دفاع هوایی در آوریل 2020 به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

ایالات متحده خواستار آن شد که ترکیه از این معامله خودداری کند و در ازای آن،سامانه های آمریکایی پاتریوت را خریداری کند و تهدید کرد که می تواند فروش هواپیماهای جنگنده F-35 به آنکارا را به تاخیر بیاندازد و حتی قرارداد آنها را لغو کند و همچنین براساس قانون مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم ها مجازات هایی را اعمال کند.

سامانه اس400 (Triumf)  از جمله سامانه های جدید پدافند هوایی روسیه است که توسط مرکز طراحی "الماس" طراحی شده و به عنوان نوع بهبود یافته از خانواده پدافند هوایی اس-300 به‌شمار می‌رود. 

سامانه دفاع موشکی متحرک زمین به هوا اس 400 "تریومف" برای نابودی انواع اهداف هوایی دشمن همچون هواپیماهای پارازیت انداز، هواپیماهای رادار محور و کنترل هوایی، هواپیماهای شناسایی و جاسوسی، هواپیماهای استراتژیکی و جنگنده های شکاری، موشک های بالستیک تاکتیکی و تاکتیکی ـ عملیاتی، موشک های بالستیک میان برد، اهداف هوایی مافوق صوت و دیگر اهداف هوایی پیشرفته ساخته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала