استقبال عربستان از تصمیم آمریکا در رابطه با ایران

© AFP 2023 / Hassan Ammar کشورهای عربی خلیج فارس درباره پایان درگیری با قطر به توافق رسیدند
کشورهای عربی خلیج فارس درباره پایان درگیری با قطر به  توافق رسیدند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عربستان سعودی از تصمیم دولت آمریکا برای تمدید نکردن معافیت تأسیسات «فردو» از تحریم‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای با ایران در این مرکز استقبال کرد.

به گزارش اسپوتنیک  به نقل از فارس، عربستان سعودی از تصمیم دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در تمدید نکردن معافیت‌های تاسیسات هسته‌ای «فردو» از تحریم‌ها استقبال کرد.

یک منبع در وزارت خارجه عربستان سعودی به خبرگزاری رسمی این کشور گفت: «عربستان سعودی از تصمیم آمریکا به دلیل اهمیتی که برای مقابله با تخلف ایران از توافقنامه‌های بین‌المللی در ارتباط با برنامه هسته‌ای این کشور دارد حمایت می‌کند.»

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه گفت که دولت این کشور معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری هسته‌‌ای با ایران در مرکز فردو را لغو خواهد کرد. او گفت: «هیچ دلیل قانونی برای غنی‌سازی اورانیوم وجود ندارد.»

دولت «دونالد ترامپ» آخرین بار روز ۱۰ آبان معافیت‌های مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران را تمدید کرده بود.

همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای با ایران، یکی از بندهای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ با گروه ۱+۵ است. بر این اساس، دولت وقت آمریکا معافیت‌هایی را برای برخی از تحریم‌های یکجانبه مربوط به صادرات اقلام قابل استفاده در برنامه هسته‌ای به ایران، صادر کرد.

دولت کنونی آمریکا علی‌رغم خروج از برجام نزدیک به ۱۸ ماه پیش همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و اعضای باقی‌مانده در برجام را از شمول تحریم‌ها معاف کرد. هدف دولت آمریکا اطمینان از این بود که ایران غنی‌سازی اورانیوم خودش را در سطح محدود نگاه می‌دارد و آن را ارتقا نمی‌دهد.

دولت ترامپ چند ماه پیش برخی از این معافیت‌ها، از جمله معافیت از تحریم خرید آب سنگین و اورانیوم با غنای پایین از ایران را لغو کرد. ایران در واکنش اعلام کرد دیگر به سقف‌های تعیین‌شده در برجام برای ذخایر این دو فرآورده، پایبند نخواهد بود.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران تا به حال  چهار بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده است و هر بار به اروپائیان فرصت داده که در طول 60 روز به انجام تعهدات خود بازگردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала