آمریکا: ایران به خریداری هواپیما، تانک و اس 400 از روسیه علاقمند است

© Sputnik / Grigori Syssoev  /  مراجعه به بانک تصاویر آمریکا: ایران به خریداری هواپیما، تانک و اس 400 از روسیه علاقمند است
آمریکا: ایران به خریداری هواپیما، تانک و اس 400 از روسیه علاقمند است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در گزارش اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا گفته می شود ایران اکنون در حال رایزنی برای خریداری تسلیحات است.

به گزارش اسپوتنیک، آمریکاییان معتقدند مقامات ایران علاقمند به خریداری جنگنده ها ، تانک ها،  سامانه های موشکی دفاع هوایی اس 400 و سامانه های موشکی ساحلی "باستیون" از روسیه علاقمند هستند.

طبق ارزیابی اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا، جمهوری اسلامی پس از پایان تجریم تسلیحاتی سازمان ملل در سال 2020  تلاش خواهد کرد از روسیه یا چین جنگنده ها و هواپیما های جدید خریداری کنند. از جمله احتمال داده می شود که ایران برای خریداری جنگنده های سوخو 30، هواپیما های اموزشی یاک 130 ، تانک های تی 90 ، سامانه های موشکی دفاع هوایی اس 400 و سامانه های موشکی ساحلی "باستیون" از روسیه کوشش ورزد.

با این حال در گزارش اداره اطلاعات وزارت دفاع آمریکا خاطرنشان می شود که ممکن است ایران با خاطر تحریم های آمریکا از وجوه کافی برای خریداری تسلیحات فوق الذکر برخوردار نباشد.

روز 20 ژوئیه سال 2015 توافق هسته ای برجام به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسید اما در ان خاطرنشان شد که تحریم تسلیحاتی ایران تا 5 سال دیگر یعنی تا سال 2020 حفظ می شود.

  توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران به اجرای طرح های صرفاً صلح آمیز ، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала