کره شمالی برای مذاکره با آمریکا شرط گذاشت

© Sputnik / Vladimir Melnikov  /  مراجعه به بانک تصاویر کره شمالی برای مذاکره با آمریکا شرط گذاشت
کره شمالی برای مذاکره با آمریکا شرط گذاشت  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مذاکره کننده ارشد کره شمالی در امور هسته‌ای برای برگزاری مذاکرات جدید با آمریکا شرط تعیین کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، "کیم میونگ-گیل" فرستاده ارشد کره شمالی در امور هسته ای روز پنجشنبه گفت آمریکا پیشنهاد از سرگیری گفتگوها در ماه دسامبر (ماه آینده میلادی) را مطرح کرده اما پیونگ یانگ تنها زمانی تمایل به تعامل دارد که واشنگتن ابتدا یک راه حل بنیادین برای حل این بن بست هسته‌ای ارائه کند.

مذاکره کننده ارشد هسته ای کره شمالی گفت که استفان بیگن همتای آمریکایی وی اخیرا پیشنهاد برگزاری مذاکرات آتی را در ماه آینده میلادی از طریق یک کشور ثالث مطرح کرده است.

وی گفت: اگر راه حل مذاکره‌ای موضوعات ممکن باشد ما آماده دیدار با آمریکا در هر محل و در هر زمانی هستیم.

این مقام ارشد کره شمالی همچنین هشدار داد اگر واشنگتن فقط به دنبال "آرام" کردن کره شمالی با هدف رد شدن از ضرب الاجل است،  پیونگ یانگ تمایلی به برگزاری مذاکره با ایالات متحده ندارد.

کره شمالی و آمریکا مذاکرات خود را پس از ماه‌ها در استکهلم پایتخت سوئد در سطح کاری از سر گرفتند اما با توجه به اینکه ایالات متحده بسته پیشنهادی جدیدی ارائه نکرد، ناموفق پایان یافت.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در ماه آوریل اعلام کرد آمریکا تا پایان سال جاری فرصت دارد تا با ارائه پیشنهادی جدید در خصوص مساله هسته‌ای به پایان تحریم‌ها و همچنین آغاز روند خلع سلاح کمک کند. با نزدیک شدن به پایان ضرب الاجل کیم بیانیه‌ها و هشدارهای متعددی از طرف کره شمالی مطرح شده است اما ظاهرا آمریکا تمایلی به ارائه پیشنهاد جدید ندارد و بر موضع خود یعنی خلع سلاح کامل در ابتدا و لغو تحریم‌ها بعد از آن تاکید دارد.

مذاکره کننده ارشد کره شمالی در ادامه تاکید کرد اگر آمریکا به دنبال بحث درباره موضوعات ثانویه مانند اعلام رسمی پایان جنگ کره (1953-1950) یا راه اندازی یک دفتر رابط باشد هیچ شانسی برای حل موضوع کنونی وجود نخواهد داشت.

وی افزود: حس می‌کنم ایالات متحده آماده دادن پاسخی راضی کننده به ما نیست و پیشنهادش به ما برای گفتگو فقط حقه‌ای برای خرید زمان است.

بیانیه کیم میونگ-گیل پس از آن منتشر شده که مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا اخیرا اعلام کرد آماده تغییر فعالیت نظامی در کره جنوبی است به شرطی که این اقدام به تلاش های دیپلماتیک برای خلع سلاح کره شمالی کمک کننده باشد.

دو روز قبل کره شمالی از آمریکا خواسته بود رزمایش‌های نظامی مشترک با کره جنوبی را لغو کند و هشدار داده بود در غیر این صورت با "تهدید بزرگتری" روبرو خواهند شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала