اس-400 فرزند نامشروع ترامپ و اردوغان

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisاس-400 فرزند نامشروع ترامپ و اردوغان
اس-400 فرزند نامشروع ترامپ و اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدار روسای جمهور ترکیه و ایالات متحده آمریکا در کاخ سفید باعث اتخاذ تصمیمی تازه در سیاست های این دو کشور عضو ناتو شد.

به گزارش اسپوتنیک، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا در كنفرانس مطبوعاتی مشترک با رجب طیب اردوغان رهبر ترکیه، در واشنگتن گفت كه دستیابی ترکیه به سیستم های S-400 روسی چالش های بزرگی را برای روابط دو كشور به وجود می آورد. در عین حال، رهبران دو کشور قصد خود را برای بحث و حل مسائل مربوط به این قرارداد ابراز كردند.

به گفته ترامپ، چنین معاملات به معنای برخی مشکلات بسیار جدی است. ما مرتباً درباره این موضوع گفتگو می کنیم، امروز موضوع مورد گفتگو قرار می گیرد و در آینده نیز گفتگو خواهیم کرد. در عین حال، رهبر آمریکا ابراز امیدواری کرد که این وضعیت حل شود.

اردوغان خطاب به ترامپ: گروه های کرد سوریه تروریست هستند - اسپوتنیک ایران
اردوغان خطاب به ترامپ: گروه های کرد سوریه تروریست هستند

رئیس جمهور آمریكا افزود، كه وی و اردوغان از وزرای امور خارجه و مشاوران امنیت ملی هر دو كشور خواسته اند فوراً كار را برای حل مسئله S-400 آغاز كنند.

اردوغان نیز به نوبه خود گفت که با همتای آمریکایی خود در مورد دستیابی به روسیه S-400 و همچنین جدیدترین جنگنده های F-35 آمریکایی بحث کرده است. وی گفت: من فکر می کنم که فقط از طریق گفتگو می توانیم این مشکلات را که در رابطه با سیستم S-400 و برنامه F-35 با آن روبرو شده ایم، حل کنیم.
در همین زمان، رئیس جمهور ترکیه افزود که کشور وی هنوز آماده مذاکره در مورد خرید سامانه پدافند هوایی پاتریوت آمریکایی است.

اردوغان توضیح داد: اگر شرایط مطلوب به ما پیشنهاد شود، می توانیم آنها را بخریم.

قرارداد تهیه جدیدترین سامانه های پدافند هوایی روسی S-400 روسیه باعث ایجاد بحران در روابط بین ترکیه و ایالات متحده شد. تحویل پدافندها از اواسط ماه ژوئیه آغاز شد، مرحله دوم تحویل در اواسط ماه سپتامبر به اتمام رسید. اردوغان گفت: سیستم دفاع هوایی در آوریل 2020 به طور کامل عملیاتی خواهد شد.
ایالات متحده خواستار آن شد که ترکیه از این معامله خودداری کند و در ازای آن، سیستم های آمریکایی پاتریوت را خریداری کند و تهدید کرد که می تواند هواپیماهای جنگنده F-35 آنکارا را به تاخیر بیاندازد و حتی قرارداد آنها را لغو کند و همچنین براساس قانون مقابله با مخالفان آمریکا از طریق تحریم ها مجازات هایی را اعمال کند. ترکیه از امتیاز دادن خودداری کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала