تائید از سرگیری غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فوردو

© AFP 2023 / Behrouz Mehriتائید از سرگیری غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فوردو
تائید از سرگیری غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فوردو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بنا به گزارشات سه ماهه سازمان انرژی اتمی، این سازمان تائید می کند ایران غنی سازی اورانیوم را در مرکز هسته ای فوردو از سر گرفته است.

به گزارش اسپوتنیک، براساس گزارش سازمان انرژی اتمی، میزان اورانیوم غنی شده درصد کم در ایران در تاریخ 3 نوامبر 372.3 کیلوگرم بود؛ بالاتر از حد تعیین شده توسط توافق هسته ای که میزان آن 202.8 کیلوگرم بوده است. سهم آب سنگین تا 28 اکتبر در کل 128.9 تن بوده که کمتر از حد تعیین شده 130 تن در توافق است.

رسانه: قدرت‌های غربی در جلسه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نخواهند کرد - اسپوتنیک ایران
تهران نامه ای به سازمان انرژی اتمی فرستاد

علاوه بر این، این سند تأیید می کند که ایران اورانیوم را به میزان 4.5٪ غنی می کند. همچنین گزارش می دهند که سانتریفیوژهای مدرن IR-8B ،IR-9 ،IR-S و IR-6SMO در تاسیسات هسته ای ایران نصب شده اند که استفاده از آن ها در توافق پیش بینی نشده بود.
پیش از این، رئیس جمهور ایران گفته بود كه از 6 نوامبر تهران برای چهارمین بار از انجام تعهدات خود در توافق هسته ای امتناع خواهد كرد و استفاده از سانتریفیوژها برای غنی سازی اورانیوم در تأسیسات فوردو را با تأمین گاز برای آنها آغاز خواهد كرد.
توافق هسته ای حاکی از آن است که ایران برای تولید ایزوتوپ های پایدار، تاسیسات هسته ای فوردو را به یک مرکز هسته ای مجدداً طراحی می کند و از غنی سازی اورانیوم در آن خودداری می کند و نطنز را به عنوان تنها تأسیسات غنی سازی اورانیوم می شناسد.
برای نخستین بار، تهران در سالگرد خروج آمریکا از توافقنامه برنامه هسته ای ایران تعدادی از محدودیت های هسته ای را کنار گذاشت، واشنگتن از توافق در 8 مه 2018 کناره گیری کرد، تهران دقیقاً یک سال بعد جواب داد که مقامات ایران از آن "صبر استراتژیک" یاد می کنند.
امتناع از اجرای تعدادی از نكات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای برنامه هسته ای ایران در مرحله اول مربوط به انبارهای اورانیوم غنی شده و آب سنگین بود. بنابراین، ایران از سقف ذخایر اورانیوم غنی شده 300 کیلوگرم کمی فراتر رفت. پس از آن، مقامات تهران در 7 ژوئیه مرحله دوم کاهش تعهدات توافق هسته ای را اعلام کردند و گفتند که ایران اورانیوم را در سطح مورد نیاز کشور غنی می کند. ایران قبلاً سطح غنی سازی اورانیوم را به 4.5٪ افزایش داده بود (توافق هسته ای حد 3.67٪ را تعیین کرده است).
در اوایل ماه سپتامبر، ایران برای سومین بار از تحقق تعهدات خود در قبال توافق هسته ای خودداری کرد. سپس تهران اظهار داشت كه كار خود را با تعدادی سانتریفیوژ آغاز كرده است، بدون آنكه خود را در زمینه تحقیقات هسته ای و توسعه به مقررات برجام محدود كند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала