فراخوان جدید وزیر خارجه آمریکا خطاب به ایران

© AFP 2023 / Getty Images / Zach Gibsonحمایت پمپئو از خروج بخشی از نظامیان آمریکایی از سوریه
حمایت پمپئو از خروج بخشی از نظامیان آمریکایی از سوریه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا روز جمعه ایران را به واگذاری حقوق مقرر و مصونیت به بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی فرا خواند.

به گزارش اسپوتنیک، در بیانیه وزیر امور خارجه امریکا گفته می شود:" بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی باید از امکان انجام آزادانه  کاربسیار مهم  خود برخوردار باشند... ما ایران را به حل و فصل فوری همه مسائل موجود با آژانس و و اگذاری اختیارات  مقرر و مصونیت به بازرسان آژانس فرا می خوانیم".

پمپئو علاوه بر این نشست چندی پیش شورای حکام آژانس را یادآور شد که در آن مسئله مواد هسته ای اعلام نشده ایران مورد بحث قرار گرفت. وی گفت:" ایران درباره خاستگاه مواد کشف شده هیچگونه توضیح شبیه حقیقت ندارد و باید توضیح دهد این مواد هسته ای از کجا هستند و اکنون در کجا قرار دارند".

وزیر امور خارجه امریکا همچنین دوباره اعلام کرد برجام  یک توافق "دروغین و تقلب آمیز" است.

 پیشتر بازرس آژانس در مرکز هسته ای نطنز بازداشت شد چون طوری که دیرتر ایران اعلام کرد در زمان کنترل وی هنگام ورود به این تاسیسات،  دستگاهی که وجود اشیاء مشکوک را نشان می دهند،هشدار  داد. در این خصوص به آژانس بین المللی انرژی اتمی اطلاع داده شد و جواز وی برای بازرسی در ایران لغو گردید.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام که مورد تأیید جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل بود خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد.

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه در نخستین سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد در پاسخ به بازگشت تحریم‌های آمریکا و عدم تحقق وعده‌های کشور‌های باقی مانده در توافق برای جبران آثار منفی این تحریم‌ها، به مرور تعهد خود را به توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد.

ایران تا به حال  چهار بار تعهدات برجامی خود را کاهش داده است و هر بار به اروپائیان فرصت داده که در طول 60 روز به انجام تعهدات خود بازگردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала