غنی سازی اورانیوم در ایران شنبه به 4.5 درصد خواهد رسید

© Tasnim News Agencyبهروز کمالوندی
بهروز کمالوندی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد روز شنبه 9 نوامبر سطح غنی سازی در سایت فردو به 4.5 درصد خواهد رسید. سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آنا،  سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران گفت: ساعت ۱۲ امشب گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم و روز شنبه که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴.۵ درصد غنی‌سازی خواهیم داشت.

بهروز کمالوندی با بیان اینکه امروز مخزن ۲۸۰۰ کیلویی که حدود ۲ هزار هگزافلوراید اورانیوم است از نطنز به فردو منتقل و دو سه ساعت پیش تحت نظارت بازرسان انجام شد.

وی افزود: قرار بود بر اساس برجام غنی‌سازی در فردو انجام نشود. این فرآیند غنی‌سازی چند مرحله دارد که مرحله اول انتقال مواد است که انجام شد در مرحله دوم باید به خطوط خوراک وصل شود و مراحل دیگر که در چند ساعت آینده این مراحل انجام می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ساعت ۱۲ امشب عملاً گاز را به سانتریفیوژها تزریق می‌کنیم و چند ساعت طول می‌کشد تا به مرحله پایداری برسد و روز شنبه که مجددا بازرسان آژانس خواهند آمد به مرحله‌ای می‌رسیم که حدود ۴.۵ درصد غنی‌سازی خواهیم داشت.

یادآور می شود حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز سه شنبه اعلام کرد: از فردا ایران استفاده از سانتریفیوژهای بیشتر در تأسیسات فردو در گام چهارم کاهش تعهدات برجامی خود را آغاز خواهد کرد.

در تاریخ 6 سپتامبر، ایران اعلام کرد که در مرحله سوم کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای آغاز کرده و محدودیت های فعالیت های تحقیقاتی را برداشته است. در تاریخ 8 سپتامبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی گزارش داد که مقامات ایرانی از آغاز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای جدیدبرای غنی سازی  به خبر داده اند.

تا به امروز، ایران سه بار تعهدات خود را کاهش داده است و هر بار به اروپائیان فرصت داده که در طول 60 روز به انجام تعهدات خود بازگردند.

در اوایل ماه اکتبر، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران  گفته بود که تهران می تواند در سه ماه به طور کامل از تعهدات خود در زمینه برجام دست بکشد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала