ممنوع شدن پروازهای «ماهان‌ایر» به ایتالیا

© AFP 2023 / MOHAMMED HUWAISممنوع شدن پروازهای «ماهان‌ایر» به ایتالیا
ممنوع شدن پروازهای «ماهان‌ایر» به ایتالیا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایتالیا همانند برخی دیگر از متحدان اروپایی خود، پرواز شرکت هواپیمایی «ماهان‌ایر» ایران را به این کشور ممنوع کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایران اینترنشنال، پیشتر آلمان و فرانسه نیز از انجام پروازهای «ماهان‌ایر» در آسمان خود جلوگیری کرده بودند.

روزنامه ایتالیایی لاستامپا روز جمعه دهم آبان‌ماه در گزارشی نوشت تلاش برای لغو پروازهای شرکت ماهان‌ایر در دستور کار سفر اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا، به رم بوده است.

پیش از این «ماهان» به‌طور هفتگی از تهران به مقصد فرودگاه‌های میلان و رم پرواز داشت. ایالات متحده، شرکت‌ هواپیمایی ماهان‌ایر را به‌سبب استفاده نیروی قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، در جنگ سوریه در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

وزیر خارجه آمریکا در جریان سفر اخیر خود به ایتالیا در مصاحبه با روزنامه لاستامپا گفته بود: «ایالات متحده می‌تواند اطلاعاتی در اختیار دولت ایتالیا قرار دهد که این کشور به‌راحتی بتواند در این زمینه تصمیم‌گیری کند.»

وزارت خرانه‌داری آمریکا علاوه بر این‌که شرکت هواپیمایی «ماهان‌ایر» را به‌طور مستقیم تحریم کرده‌ است، چندین شرکت هواپیمایی خارجی، از جمله دو شرکت تایلندی و مالزیایی را نیز به‌خاطر همکاری با «ماهان‌ایر» در شمول تحریم‌های خود قرار داده است.

علاوه بر «ماهان‌ایر»، سه شرکت هواپیمایی ایرانی دیگر، با نام‌های «کاسپین»، «معراج» و «پویا‌ ایر»، نیز تنها چند هفته پس از اعلام خروج ایالات متحده از سند «برجام» در لیست تحریم‌های اقتصادی آمریکا جای گرفته‌اند.

پس از توافق هسته‌ای موسوم به برجام در سال ۲۰۱۵، ایتالیا هم به مانند سایر شرکای اقتصادی خود در اروپا، به‌دنبال تقویت روابط تجاری خود با ایران بود. در همین راستا، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، در اوایل سال ۲۰۱۶ به رم سفر کرد و با مقام‌های این کشور برای بهبود روابط تجاری گفت‌وگو داشت.

براساس اطلاعات ارائه شده در وب‌سایت «ماهان‌ایر»، این شرکت هواپیمایی کماکان به مقصد دو شهر اروپایی دیگر، بارسلون و آتن، به‌طور هفتگی پرواز دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала