اعلام تحریم های جدید آمریکا علیه ایران

© Photo / U.S. State Departmentوزارت خارجه آمریکا
وزارت خارجه آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد تحریم‌های جدیدی علیه بخش ساخت و ساز ایران اعمال می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: تحریم‌های جدید در راستای حفظ نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران تدوین شده است. این تحریم‌ها همچنین توان ایران برای کاستن از زمان گریز لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای را محدود می‌کند و مانع از بازطراحی سایت‌های هسته‌ای ایران به منظور فعالیت‌های حساس می‌شود.

در ادامه این بیانیه آمده است: بخش ساخت و ساز در ایران که به طور مستقیم و غیرمستقیم تحت کنترل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و در راستای منافع این نهاد است، به لیست تحریم‌های وزارت خزانه داری آمریکا افزوده شد.

آمریکا همچنین از تحریم چهار ماده راهبردی به عنوان موادی که در برنامه هسته ای، نظامی و موشکی ایران استفاده می شود خبر داد. با این وجود، نام این چهار ماده راهبردی جدید که مورد تحریم آمریکا قرار گرفته اعلام نشده است. 

همزمان وزارت خارجه آمریکا معافیت های مربوط به همکاری هسته ای صلح آمیز با ایران را برای 90 روز دیگر تمدید کرد. به این ترتیب شرکت های روسی، چینی و اروپایی می توانند در بازطراحی راکتور هسته ای اراک یا تحقیق و توسعه برنامه هسته ای صلح آمیز با ایران همکاری کنند. اقدامی که شرکت های اروپایی حتی با وجود معافیت ها از آن سرباز می زنند. 

به گفته منبع رویترز، در نتیجه این معافیت ساخت جنگ افزار هسته ای برای ایران دشوار خواهد شد.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

 هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند

کشور های اروپایی از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده از توافق هسته ای  تاکنون در نتیجه اعمال فشارهای آمریکا، ناتوانی خود در انجام تعهدات برجامی را نشان داده اند و جمهوری اسلامی ایران نیز براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اجرای برخی تعهدات خود در چارچوب  این توافق  را کاهش داده و گفته است در صورتی که طرفین دیگر اقدامی برای اجرای تعهدات خود انجام ندهند، گام‌های بعدی ایران در مسیر کاهش تعهدات برجامی ادامه خواهد یافت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала