احتمال تحویل دیکتاتور پیشین به دادگاه کیفری بین‌المللی

© REUTERS / Mohamed Nureldin Abdallahسودان رهبر سابق خود را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد
سودان  رهبر سابق خود را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
«تاج السر علی الحبر» دادستان کل سودان دیروز در دیدار با هیئتی از کانون وکلای دارفور، در مورد احتمال تحویل عمر البشیر، رئیس‌جمهور مخلوع این کشور به دادگاه کیفری بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم،  «صالح محمود» معاون رئیس هیئت وکلای دارفور تصریح کرد، در این دیدار درباره برخی مسائل مرتبط با فعالیت این هیئت از جمله تحویل عمر البشیر به دادگاه کیفری بین‌المللی، پیش‌نویس اصلاحیه قوانین جاری، کمیته‌های تحقیق و عملکرد دفتر دادستان کل و جنایات دارفور گفت‌وگو شد.

صالح محمود افزود، طرفین در این دیدار توافق کردند که اکنون برای بیان اظهاراتی درباره تحویل عمر البشیر به دادگاه بین‌المللی زمان مناسبی نیست و چنین اظهارنظرهایی فعلا زود است.

«عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان پیشتر اعلام کرده بود که تحویل رئیس‌جمهور مخلوع به دادگاه بین‌المللی به هیچ‌وجه ماهیتی سیاسی نخواهد ندارد.

اخیرا دادستان ارشد دادگاه کیفری بین‌المللی لاهه در نشست شورای امنیت خواستار تحویل عمر البشیر به این دادگاه شد تا به اتهام ارتکاب جنایت علیه بشریت و کشتار مردم دارفور (غرب سودان ) محاکمه شود. پیشتر نماینده دائمی سودان در سازمان ملل در واکنش به این درخواست گفته بود که خارطوم پیمان همکاری با دادگاه لاهه ندارد.

nv سودان در دسامبر 2018 میلادی تظاهراتی در اعتراض به سه برابر شدن قیمت نان آغاز شد که به سرعت تغییر ماهیت داد و به جنبش گسترده ای مبدل گشت که خواستار عزل عمرالبشیر از ریاست جمهوری گردید. در تاریخ 11 آوریل یک کودتای نظامی به وقوع پیوست و عمر البشیر، رئیس جمهور این کشور که به مدت 30 سال در کشور حکومت می کرد دستگیر شد و از مقام خود عزل گردید، قانون اساسی نیز به حالت تعلیق درآمد. عمرالبشیر از سالها پیش به اتهام ارتکاب جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در دارفور تحت پیگرد بین‌المللی قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала