ماجرای به دام افتادن اسنودن در روسیه

© AFP 2023 / Frederick Florinماجرای به دام افتادن اسنودن در روسیه
ماجرای به دام افتادن اسنودن در روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ادوارد اسنودن، کارمند سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا اعتراف کرد که اقامت در روسیه زندگی وی را آسان نکرده و مخالفت همزمان با حکومت های دو کشور برایش دشوار است.

به گزارش اسپوتنیک، اسنودن در مصاحبه با جو روگانو، تحلیلگرآمریکایی خاطرنشان ساخت وقتی در حال حرکت به سوی آمریکای لاتین بود، مقامات ایالات متحده گذرنامه اش را باطل کردند و به این دلیل در روسیه گیر کرد.

این ناراضی آمریکایی متذکر شد مخالفت همزمان با سیاست های حکومتی دو کشور برایش دشوار است اما احساس می کند این کار ضرورت دارد و گفت:" من با هیچکس ارتباط ندارم و نسبت به مقامات روسیه احساس عشق نمی کنم. من خودم اینجا را انتخاب نکرده ام".

اسنودن گفت:" من درباره رای گیری در انتخابات روسیه پیام های توییتری منتشر کرده و از رئیس جمهور روسیه انتقاد کردم".

کارمند سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا بعید ندانست که روزی مقامات روسیه جوازهای اقامت سه ساله وی را تمدید نکنند.

اسنودن تاکید کرد نمی تواند به خاطر تأمین امنیت خود در برای بی عدالتی ها سکوت کند و اگر می خواست فقط به فکر ایمنی خود باشد افشاگری های خود را انجام نمی داد.

اسنودن گفت:" اگر می  خواستم در امنیت باشم، تا به حال در هاوایی نشسته بود و با جاسوسی از همه شما درآمد های کلانی را به دست می آوردم".

اسنودن کارمند فنی سابق سازمان "سیا" آمریکا که به عنوان پیمانکار برای آژانس امنیت ملی این کشور نیز کار می کرد، در ماه ژوئن سال 2013 تعدادی از اسناد سری در خصوص برنامه های سرویس های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در زمینه جاسوسی اینترنتی را به روزنامه های "واشینگتن پست" و "گاردین" واگذار کرد که جنجال بزرگی را در سراسر جهان برانگیخت. بر اساس این اسناد آمریکایی ها نه فقط در کشور خود جاسوسی می کنند بلکه مراقب زندگی میلیون ها اروپایی از جمله نزدیک ترین متحدان ایالات متحده هستند. اسنودن پس از واگذاری این اسناد ابتدا به هنگ کنگ و سپس به مسکو پرواز کرده و در ماه اوت سال 2013 میلادی گواهینامه پناهندگی موقت یک ساله را در روسیه دریافت نمود. دیرتر مدت پناهندگی این افشاگر آمریکایی در روسیه چند بارتمدید شده است. روز 21 ژوئن 2016 در آمریکا اتهاماتی درباره سرقت اموال دولتی و افشای اسناد دولتی علیه اسنودن اقامه شد. مطابق قوانین ایالات متحده مجازات این جرایم در مجموع تا 30 سال حبس و حتی اعدام است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала