چه کسی با جت خصوصی از تل‌آویو به ریاض پرواز کرد؟

© AP Photo / Ariel Schalitپرواز مرموز یک مقام اسرائیلی با جت خصوصی به پایتخت مصر
پرواز مرموز یک مقام اسرائیلی با جت خصوصی به پایتخت مصر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی اصحاب رسانه در فلسطین از پرواز مشکوک یک جت خصوصی از تل آویو به ریاض با توقف دو دقیقه ای در میانه مسیر در پایتخت اردن خبر دادند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، یک جت چلنجر خصوصی ۶۰۴ شامگاه سه‌شنبه فرودگاه بین المللی بن گوریون در نزدیکی «تل‌آویو» را به مقصد فرودگاهی در «امان» پایتخت اردن ترک کرد و پس از دو دقیقه توقف در آنجا به مقصد فرودگاهی در ریاض پایتخت عربستان به هوا برخاست.

این هواپیما پس از توقف ۵۵ دقیقه ای در فرودگاه عربستان به فرودگاه بن گوریون تل آویو بازگشت.

به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، «اوی شارو» خبرنگار روزنامه عبری زبان «هاآرتص» روز چهارشنبه در پست توئیتر خود اظهار داشت که از طریق سایت فلایت رادار، حرکت این هواپیمای اسرارآمیز را تحت نظر داشته است.

برنامه flightradar نشان می‌دهد که هواپبمای N556US متعلق به بخش خصوصی و ثبت شده در ایالات متحده است؛ اما سوابق آن پروازهای بی‌شماری را در ماه‌های اخیر بین فرودگاه بین المللی بن گوریون و فرودگاه بین المللی قاهره نشان می‌دهد. این برنامه مالکیت هواپیما را فاش نمی‌کند و فقط می‌گوید «متعلق به [بخش] خصوصی» است.

آنچه این روزنامه نگار امروز چهارشنبه در مورد پرواز هواپیما فاش کرد سؤالاتی را نزد بسیاری از روزنامه نگاران اسرائیل در مورد پرواز اسرارآمیز آن مطرح کرده است.

«یوسی ملمان» روزنامه نگار حوزه امنیتی در روزنامه اسرائیلی معاریو در توئیتر خود نوشت: یک پرواز اسرارآمیز به عربستان سعودی. چلنجر شب گذشته از فرودگاه بن گوریون پرواز کرد و به مقصد امان رفت و پس از دو دقیقه توقف در امان به سمت ریاض پرواز کرد. ۵۵ دقیقه در باند فرودگاه ایستاد و سپس به فرودگاه بن گوریون برگشت.

ملمان گفت: از آنجایی که مقامات عربستان اجازه پرواز مستقیم از تل آویو به خاک کشورشان را نمی‌دهند هواپیماها برای چند دقیقه در یک کشور سوم نزدیک به مقصد سعودی توقف می‌کنند و سپس مسیر خود را به سمت عربستان که روابط رسمی با اسرائیل ندارد، کامل می‌کنند.

ملمان گفت: «مارک اسپر» وزیردفاع آمریکا دیروز در ریاض بود و شاید این احتمال درست باشد که یک مقام ارشد اسرائیلی مثلا «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر یا «یوسی کوهن» رئیس موساد در هواپیمای مذکور خود را به عربستان رساندند تا درباره مسئله سوریه گفت‌وگو کنند.

در گزارش روزنامه القدس العربی آمده که طی چند سال گذشته گزارش‌های متعددی حاکی از روابط امنیتی و اطلاعاتی میان عربستان و اسرائیل منتشر شده  است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی هم در چند سال اخیر از روابط رژیم خود با کشورهایی عربی می‌گوید که روابط دیپلماتیک رسمی با تل آویو ندارند، اما نام این کشورها را فاش نکرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала