درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام

© Sputnik / Irina Kalashnikova /  مراجعه به بانک تصاویر درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام
درخواست آلمان و فرانسه از ایران برای پایبندی به برجام - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالیکه طرف‌های اروپایی برجام تاکنون به تعهدات خود در برجام اقدامی نکرده اند و راه حلی برای خنثی سازی تحریم های امریکا علیه ایران نیافته اند، دو کشور فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک خواستار پایبندی ایران به تعهداتش در برجام شده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آناتولی، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، پس از دیدارهای دوجانبه و نشست وزرای دولت‌های این دو کشور در شهر تولز یک بیانیه مشترک صادر و در این بیانیه بار دیگر از برجام حمایت کردند. سران آلمان و فرانسه بار دیگر از ایران خواستند تا به تعهداتش در قالب توافق هسته‌ای 2015 پایبند باشد.

اصرار فرانسه و آلمان بر آغاز مذاکرات جدید هسته‌ای با تهران - اسپوتنیک ایران
اصرار فرانسه و آلمان بر آغاز مذاکرات جدید هسته‌ای با تهران

این دو رهبر اروپایی نیز در بیانیه خود نسبت به افزایش تنش‌ها در منطقه خلیج فارس در پی حمله به تاسیسات نفتی آرامکو و تهدیدات علیه آزادی نفتکش در تنگه هرمز ابراز نگرانی کردند.

فرانسه و آلمان در حالی از ایران می خواهند که به توافق هسته ای پایبند باشد که از زمان خروج یکجانبه ایالات متحده امریکا تاکنون و اعمال فشارهای آمریکا بر ایران ناتوان در انجام تهدات خود در توافق مانده اند. جمهوری اسلامی ایران نیز براساس بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام اجرای برخی تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای برجام را کاهش داده و در صورتی که طرفین دیگر این توافق اقدامی برای اجرای تعهدات خود انجام ندهند، گام‌های بعدی ایران در مسیر کاهش تعهدات برجام ادامه خواهد یافت.

وزیر امورخارجه فرانسه روز چهارشنبه از ایران خواست تا گام بعدی خود در راستای کاهش تعهداتش در برجام را برندارد.

این در حالی است که محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران، در جدیدترین اظهارنظر خود درباره خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، اقدام آمریکا را نقض صریح قعطنامه 2231 شورای امنیت و برخلاف خواست و نظر تمامی اعضای سازمان ملل دانست که نظام عدم اشاعه و دیپلماسی چندجانبه را تضعیف کرده است.

ظریف با تاکید پایبندی ایران به تعهدات هسته ای برجام، تا یک سال پس از خروج آمریکا و فرصت دادن ایران به اروپا برای اجرای تعهداتش برای جبران خسارات خروج امریکا از این توافق اعلام کرد: متاسفانه شاهد اقدام جدی نبوده‌ایم و اروپا نشان داد از اجرای تعهداتش ناتوان است. از این رو صبر راهبردی ایران به پایان رسیده و بر همین اساس مفاد برجام و با استناد به بند 26 و 36 آن اجرای بخشی از تعهدات خود را در سه گام به صورت کاملا قانونی متوقف کرد و در صورت عدم مشاهده همکاری و تعهدات طرفین، سایر اقدامات لازم در گام های بعدی نیز عملی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала