بازدید میلیارد دلاری. پوتین و پادشاه سعودی در چه موردی توافق می کنند؟

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین و پادشاه عربستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز ال سعود
پوتین و پادشاه عربستان سعودی سلمان بن عبدالعزیز ال سعود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور روسیه به دعوت پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر می کند. سفر رسمی قبلی ولادیمیر پوتین به ریاض در فوریه سال 2007 انجام شد. اما دقیقاً در سالهای اخیر، همانطور که طرف سعودی تأکید کرد، روابط بین دو کشور به افق جدیدی رسیده است. مذاکرات فعلی می تواند میلیارد ها دلار در معاملات تجاری فراهم کند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور روسیه به دعوت پادشاه عربستان سعودی به این کشور سفر می کند.
دو سال پیش، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود پادشاه عربستان سعودی، در کرملین مورد پذیرایی قرار گرفت. مذاکره با نگهبان دو حرم (مسجد الحرام در مکه و مسجد پیامبر در مدینه) برای خاتمه بخشیدن به موارد مربوط به بازار نفت و همکاری های نظامی و فنی بود.
یک هیئت نزدیک به هزار نفر تمام اتاقهای لوکس را در گرانترین هتلهای پایتخت روسیه اجاره کردند. پادشاه در هتل چهار فصل (Four Seasons) ماند. این هتل زنجیره ای تا حدودی متعلق به خواهرزاده وی، شاهزاده ال ولید است. آنها حتی یک نردبان پله برقی را با خود به همراه آوردند تا سلطان 81 ساله بتواند بدون قدم گذاشتن با پای صاف از هواپیما فرود بیاید. با این حال، مشکل وجود داشت: در نیمه راه باند متوقف شد و شاه مجبور بود به تنهایی به زمین بیاید.

سلمان بن عبدالعزیز آل سعود، که در سال 2015 تاج و تخت را به دست گرفت، بعنوان اولین پادشاه عربستان بدل شد که وارد روسیه شد، اما او قبلاً در سال 2006 به مسکو البته نه بعنوان پادشاه یک کشور سفر کرده بود. اما ولادیمیر پوتین فقط یکبار 12 سال پیش از ریاض دیدار کرده بود. رئیس جمهور روسیه با سلام توپ و اسکورت سوارکاری از وی استقبال کرد. جاده جلوی او با گلبرگهای گل سرخ پوشانیده شده بود و رقصندگان به طور زیبا خنجر را ارائه می دادند. لباس ها به لباس روزنامه نگاران روسی اضافه شدند؛ آنها مجبور بودند لباس های محجبه بپوشند. شاه به یمن حضور پوتین کل کاخ را در اختیار میهمان قرار داد. دیدار پادشاه به کرملین چندان مشخص نبود، اما بسیار زیبا بود.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، در ادامه یک جلسه دو سال پیش اظهار داشت: این گفتگو دوستانه و كامل بود كه بر اساس تمایل متقابل مسكو و ریاض مبنی بر افزایش مداوم همکاری های سودمند دوجانبه در همه زمینه ها انجام شده است. همتای وی عادل بن احمد الجبیر حتی بیشتر گفت: روابط بین دو کشور وارد افق های جدیدی می شود که حتی پیشتر نمی توانستیم تصور کنیم.
سرانجام، سلمان بن عبدالعزیز، ولادیمیر پوتین را به بازدید از عربستان دعوت کرد. رئیس جمهور روسیه قول داد بار دیگر به عربستان سعودی سفر کند. اما مهلت معینی مشخص نشد و سرانجام، این بازدید صورت می گیرد.

ولادیمیر پوتین در اولین جلسه شورای اقتصادی روسیه و عربستان سعودی، که شامل نمایندگان مشاغل بزرگ دو کشور است شرکت میکند، دو هزار نفر از هر طرف حضور خواهند داشت.

اوشاکوف اضافه کرد: همکاری های سرمایه گذاری در حال رشد است. صندوق دولتی عربستان سعودی ده میلیارد دلار برای سرمایه گذاری به همراه صندوق سرمایه گذاری مستقیم روسیه (RDIF) اختصاص داده است. یک مکانیسم همکاری سرمایه گذاری خوبی وجود دارد. در کل 2.5 میلیارد دلار هزینه شده است.
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته تجارت بین کشورها 15 درصد رشد کرده و از یک میلیارد دلار فراتر رفته است. در آستانه این سفر همچنین گزارش شد که شرکت های روسی و سعودی ده توافق نامه سرمایه گذاری متقابل در بخش کشاورزی، تولید کود، توسعه راه آهن و بخش پتروشیمی را به مبلغ دو میلیارد دلار امضا می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала