آقای لاریجانی، خیلی شما را کم داشتیم

CC BY-SA 4.0 / The Federal Assembly of the Russian Federation / سومین کنفرانس روسای مجالس در مبارزه با تروریسم و تقویت همکاری ها در استانبول
سومین کنفرانس روسای مجالس در مبارزه با تروریسم و تقویت همکاری ها در استانبول - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایدگان و روسای مجلس کشورها درباره غیبت رئیس مجلس ایران علی لاریجانی در همایش مبارزه با تروریسم چه می گویند؟ جایی که پیشتر طرف ایرانی به طور فعال در آن شرکت می کرد.

به گزارش اسپوتنیک، دیروز در استانبول سومین کنفرانس مبارزه با تروریسم برگزار شد، که روسای مجلس های روسیه، ترکیه، افغانستان، پاکستان و چین در آن حضور داشتند.

این بار نماینده ایران، علی لاریجانی از حضور در این کنفرانس بعد از شروع عملیات ترکیه، بنام چشمه صلح به سوریه خودداری ورزید.

نظر همتایان  وی از کشورهای مختلف در مورد امتناع لاریجانی چیست؟

عدم حضور نماینده ایران چه تاثیری بر کار کنفرانس داشته است؟

وزیر امور خارجه ترکیه مولود چاووش اوغلو به خبرنگار اسپوتنیک گفت که دوست ندارد در مورد این وضعیت اظهار نظر کند.

دوست ندارم درباره تصمیم رئیس مجلس یکی از کشورها اظهار نظر کنم. او احتمالاً دلایلی برای آن داشته است.

مصطفی شنتاپ رئیس مجلس ملی بزرگ ترکیه، به اسپوتنیک گفت که همتای ایرانی خود در این کنفرانس حاضر نشده است.

واقعاً دوست داریم آقای لاریجانی را در کنفرانس ببینیم. فقدان آن بسیار احساس می شد، زیرا این کنفرانس با حضور 6 کشور برگزار شد. ما مشکلات مشترک خود و سپس مشکلات مربوط به دیگران را مورد بحث و بررسی قرار دادیم. بدون آقای لاریجانی، جلسه ناقص است. تاکنون این دلیل به طور رسمی اعلام نشده است. ما حدس و گمان می زنیم. دوست داریم لاریجانی را ببینیم.

لئونید اسلوتسکی، رئیس کمیته امور بین الملل دوما، به اسپوتنیک گفت که اگر لاریجانی حضور پیدا می کرد، اقدام صحیحی تلقی می شد.

این تصمیم حاکمیت اوست. ما او را 2 روز دیگر در جلسه اتحادیه بین پارلمانی در بلگراد خواهیم دید. من امیدوارم که این هیچ تأثیری بر کنفرانس نداشته باشد، اما حضور وی صحیح است.

عضو هیئت نمایندگان مجلس از چین، که مایل به ناشناس ماندن نامش بود، به هیچ وجه آگاه نبود که همکار ایرانی این دیدار را لغو کرده است، او فقط در جریان این کنفرانس متوجه غیبت هیئت ایرانی شد.

من حتی نمی دانم چه اتفاقی افتاده است. ما این بار به کنفرانس رسیدیم، اما هیئت ایرانی حضور نداشت. ظاهراً اتفاقی افتاده است.

آقا خان رضایی، عضو مجلس نماینده پارلمان افغانستان، به اسپوتنیک گفت که بسیاری از مسائل با لاریجانی قابل حل است.

من از این تصمیم پشتیبانی نمی کنم. بحث مبارزه با تروریسم نگرانی کل منطقه است. البته اگر دید مشترکی وجود داشته باشد، بهتر است. ایرانیان تا حدی درگیر امور افغانستان هستند. ایران یکی از همسایگان مهم افغانستان است. اگر لاریجانی وارد می شد، می توانستیم بسیاری از سؤالات را با او مطرح کنیم، اما متأسفانه لاریجانی نیامد.

میان آتیک سناتور پاکستان، به اسپوتنیک گفت که ایران یکی از بنیانگذاران جلسات است و ایران نیز باید متعهد باشد.

من فکر کردم که همانطور که رئیس پارلمان ترکیه گفت، آنها ابراز نارضایتی خود را از این طریق نشان داده اند. اما در کل، این کنفرانس به خوبی پیش رفت. ما در مورد تروریسم بین المللی و به ویژه تروریسم منطقه ای بحث کردیم. ما در مورد همکاری خود صحبت کردیم که بدون آن نبرد با تروریسم غیرممکن است. بدون شک ایران یکی از اعضای برجسته و بنیانگذار جلسات است. ما باید ایرانیان را جذب کنیم، زیرا اگر آنها متعهد نشوند، به تعهدات عمل نمی کنند. ما باید یک دید مشترک داشته باشیم، تصمیمات مشترک بگیریم و همه را در گفتگو درگیر کنیم.

به گزارش اسپوتنیک، محمدعلم ایزدیار معاون اول مجلس سنا در افغانستان، گفت که حضور نماینده ایران مهم است.

او خاطر نشان ساخت، که همه کشورها باید با تروریسم مبارزه کنند. بنابراین، اگر یک کشور از این روند فاصله بگیرد، این تنها نتیجه ای منفی است. انتظار داشتیم ایران در این کنفرانس شرکت کند، زیرا ایران کشوری است که نقش مهمی در منطقه دارد.

من فکر می کنم که آنها در این کنفرانس به این دلیل شرکت نکردند، تا اعتراض خود را در ابتدای عملیات نظامی ترکیه در سوریه ابراز کنند. امیدواریم که اوضاع درست شود. بیشتر کشورها شرکت کردند، بنابراین تأثیر منفی نخواهد بود. جلساتی برگزار کردیم و بیانیه نهایی را آماده کردیم. البته جای حضور ایران در این کنفرانس خالی بود. آنها نتوانستند دیدگاه خود را به اشتراک بگذارند و به دیگران گوش دهند. بنابراین، اگر آنها شرکت می کردند، نتیجه خوبی می گرفتیم.

ویچیسلاو والودین، رئیس دوما فدراسیون روسیه، در پایان این کنفرانس همچنین از غیبت یک همکار ایرانی ابراز پشیمانی کرد.

این اتفاق افتاد که لاریجانی نتوانست امروز در این کنفرانس شرکت کند. امیدوارم این امر مانع حضور او در بحث موضوعات مرتبط با در کنفرانس ما با ساختار جدید در آینده نشود. ما مطمئناً این موارد را با آقای لاریجانی بحث خواهیم کرد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала