رئیس پارلمان ترکیه به اسپوتنیک: ترکیه به تحریم‌های آمریکا پاسخ خواهد داد

© AFP 2023 / Adem Altanرئیس پارلمان ترکیه به اسپوتنیک: ترکیه به تحریم های آمریکا پاسخ خواهد داد
رئیس پارلمان ترکیه به اسپوتنیک: ترکیه به تحریم های آمریکا پاسخ خواهد داد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس پارلمان ترکیه در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک به سوالاتی درباره لغو سفر رئیس مجلس ایران به ترکیه و تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه کشورش پاسخ داده است.

اسپوتنیک - در صورت اعمال تحریم‌ها از سوی آمریکا، پاسخ ترکیه چگونه خواهد بود؟ آیا رئیس مجلس ترکیه با همكارانش از روسیه، افغانستان، پاكستان و چین در مورد مبارزه با تروریست‌هایی که در خاک سوریه و در مرز با ترکیه حضور دارند و از 9 اکتبر عملیات "چشمه صلح" علیه آنها آغاز شده است، گفتگو كرده است؟ ارزیابی ترکیه از امتناع لاریجانی برای شرکت در کنفرانس پارلمانی ترکیه چیست؟ مصطفی شنتوپ، رئیس پارلمان ترکیه از حزب عدالت و توسعه در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک به این سوالات پاسخ داده است.

نظر شما درباره لغو سفر آقای لاریجانی به ترکیه برای شرکت در اجلاس پارلمانی چیست؟

ما خیلی دوست داشتیم که جناب آقای لاریجانی نیز در این نشست حضور داشته باشند و کمبود ایشان در این کنفرانس احساس شد زیرا که این کنفرانس با حضور شش کشور برگزار می‌شود و ما دوست داشتیم که هر شش کشور یکجا جمع شده و اول در مورد مسائل میان خودمان صحبت کرده و آن را حل کنیم و بعد به مسائل فرای این شش کشور و مسائل منطقه و جهانی بپردازیم؛ اما به دلیل عدم حضور آقای لاریجانی این موضوع ناقص ماند. هنوز به شکل رسمی علت عدم حضور رئیس مجلس ایران اعلام نشده است اما ما گمانه زنی‌هایی را در این زمینه داریم. در هر صورت خیلی دوست داشتیم که آقای لاریجانی نیز در این نشست حضور می‌داشت.

پاسخ ترکیه به تحریم‌های وعده داده شده از طرف دونالد ترامپ چیست؟

وزیر خارجه ترکیه: از انزوا نمی ترسیم - اسپوتنیک ایران
وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک: از انزوا نمی ترسیم

ترکیه در این زمینه با عجله و یک روزه این تصمیم را نگرفته است، این موضوع یک پس زمینه داشته و از پیش در مورد آن فکر شده است و در این زمینه با کشورهای دیگر و به خصوص آمریکا مذاکرات زیادی داشته است، ایالات متحده گاها اعلام کرد که نگرانی‌های ترکیه را درک می‌کند و بعضا وانمود می‌کرد که متوجه این نگرانی‌ها است و بعضی وقت‌ها نگرانی‌های ترکیه را متوجه نمیشد. ترکیه پس از آنکه در این زمینه هیچ نتیجه‌ای نگرفت تصمیم گرفت تا عملیات خود را اجرایی کند. آمریکا از هزاران کیلومتر دورتر به منطقه آمده و این را حق خود میبیند که وارد خاک سوریه بشود و اگر این حق آمریکا است نتیجتا حق ترکیه هم هست که 910 کیلومتر مرز مشترک با سوریه دارد و این حق ترکیه است که بتواند در آنجا تهدیداتی که علیه خود می‌بیند را برطرف کند و در این زمینه هیچکس هیچ اعتراضی نمی‌تواند بکند. فراموش نکنید که آمریکا اعلام می‌کند که متفق ترکیه است و با این وجود اجازه لانه کردن یک سازمان تروریستی را در نزدیکی مرز ترکیه داده است و علاوه بر این از آنها حمایت‌های لجستیکی نیز می‌کند.

ما هر دو (آمریکا و ترکیه) عضو پیمان ناتو هستیم و بر اساس این پیمان اگر عضوی از کشورهای ناتو با حمله‌ای مواجه شود عضوهای دیگر باید به کشور مورد حمله قرار گرفته کمک کنند. ترکیه با حملات پ‌ک‌ک،پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ مواجه است و اعضای ناتو به ویژه آمریکا باید با این حملات مبارزه کنند و در کنار ترکیه قرار بگیرند. آمریکا بر اساس پیمان ناتو باید در کنار ترکیه باشد و با این گروه‌ها مبارزه کند اما این کار را انجام نمی‌دهد و بر عکس در کنار گروه‌های تروریستی قرار می‌گیرد و این هم طبق اصول هم‌پیمانی نیست.

در رابطه با نگرش نسبت به گروه‌های تروریستی نیز ما دوگانگی را رد می‌کنیم، آمریکا داعش را به عنوان یک سازمان تروریستی می‌بیند و با آن مبارزه می‌کند اما در مقابل پ‌ک‌ک،پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ را نه تنها به عنوان سازمان تروریستی نمی‌بیند که حمایت‌های لجستیکی نیز از آنها می‌کند.

از تمامی کشورهای جهان و به ویژه از کشورهایی که در چارچوب ناتو با ما هم‌پیمان هستند و در راس آنها از ایالات متحده انتظار داریم که در این زمینه از ما حمایت کنند. تهدیدهایی نظیر اعمال تحریم و یا چیزهای دیگر نمی‌تواند ترکیه را از راه بر حقی که در پیش گرفته منصرف کند.

در صورت اعمال تحریم‌های اقتصادی توسط آمریکا، جواب ترکیه چگونه خواهد بود؟

عملیات ترکیه در شمال سوریه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
چگونگی عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه + داده نمایی

ترکیه با امکاناتی که در دستش هست جواب لازم را می‌دهد.

نتیجه کنفرانس امروز شما با همکارانتان در خصوص عملیات نظامی آغاز شده توسط ترکیه در سوریه چه چیزی بوده است؟

ما امروز در این نشست درباره مبارزه برحق ترکیه علیه تروریست‌ها صحبت کردیم و به کشورهای حاضر توضیحات لازم را دادیم و گفتیم که ترکیه به تمامیت ارضی، یکپارچگی و اقتدار سوریه بر خاک خودش احترام قائل است و تنها هدف ما مبارزه با گروه‌های تروریستی است که در خاک سوریه لانه کرده‌اند. آرزوی ما اینست که سوریه بتواند در تمام سرزمین خود اقتدار لازم را بدست بیاورد و اجازه موجودیت گروه‌های تروریستی را در خاک‌های خود ندهد.

اما در حال حاضر در مناطقی که ترکیه مداخله کرده است سوریه اقتدار ندارد و با استفاده از این خلا قدرت سازمان‌های تروریستی سعی می‌کنند کنترل و حاکمیت را بدست بگیرند و آمریکا نیز از این گروه‌های تروریستی حمایت می‌کند. سوریه خود نیز از این گروه‌های تروریستی (پ‌ک‌ک،پ‌ی‌د و ی‌پ‌گ) ناراحت هست و به دفعات نیز ناخشنودی خود را از حضور آنها در خاکش ابراز نموده است. اما ما می‌دانیم که حداقل در شرایط فعلی سوریه قدرت پاکسازی خاکش را از وجود این تروریست‌ها ندارد بنابراین ما بر این باور هستیم که این مبارزه ترکیه نه تنها به نفع ما که در اصل به نفع سوریه و کشورهای منطقه خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала