پوتین حمله به نفتکش ها در خلیج فارس را محکوم کرد

© Sputnik / Ramil Sitdikov  /  مراجعه به بانک تصاویر پوتین حمله به نفتکش ها در خلیج فارس را محکوم کرد
پوتین حمله به نفتکش ها در خلیج فارس را محکوم کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مصاحبه با در مصاحبه با شبکه های تلویزیونی العربیه، اسکای نیوز عربی و راشا تودی عربی اعلام کرد حملات به نفتکش ها در خلیج فارس را بدون توجه به هویت عاملان آنها محکوم می کند.

به گزارش اسپوتنیک، همچنین از رئیس جمهور روسیه پرسیدند آیا وی حملات روز 14 سپتامبر به تاسیسات نفتی عربستان را مستقل از اینکه چه کسی عامل آنها باشد، محکوم می کند.

پوتین در پاسخ گفت:" ما هرگونه اقدام از این نوع را اعم از اینکه چه کسانی در ورای آنها باشند، محکوم می کنیم".

رئیس جمهور روسیه در این مصاحبه خاطرنشان ساخت:" اگر کسی معتقد باشد اقداماتی همچون تصرف نفتکش ها یا حملات به تاسیسات نفتی به شکلی بر همکاری روسیه با شرکای عرب خود همچون امارات عربی متحده و عربستان سعودی تاثیر گذاشته یا به شکلی به همکاری ما با اوپک پلاس لطمه وارد خواهد کرد، اشتباه می کند".

در اواسط ماه مه و 13  ماه ژوئن امسال کشتی های  نفتکش در نزدیکی سواحل امارات و در نزدیکی دریای عمان  مورد حمله قرار گرفتند که برخی از کشورها  در منطقه و همچنین آمریکا این کار را به ایران نسبت داده است اما ایران این اتهامات را رد کرده است.

همچنین بتازگی شرکت ملی نفتکش ایران  در بیانیه ای اعلام کرده بود: نفت کش ایرانی  SABITY ، متعلق به این شرکت در دو انفجار جداگانه احتمالا بر اثر اصابت موشک در ساعت های ۵ و ۵:۲۰ صبح در ۶۰ مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار انفجار در بخش بدنه شده است اما هنوز معلوم نیست چه کسی عامل این حادثه بوده است.

در تاریخ 14 سپتامبر 2019، تاسیسات نفتی شرکت آرامکو سعودی در شرق عربستان با چندین هواپیمای بدون سرنشین مورد حمله موشکی قرار گرفتند. مسئولیت این حمله را حوثی های یمن برعهده گرفتند. اما "ائتلاف عربی" در حال جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی ، ایران را مسئول حمله به تأسیسات نفتی عربستان می داند. وزیر امور خارجه آمریكا ، مایك پمپئو نیز ایران را مقصر دانسته و در این راستا به عربستان سفر نمود. وزیر دفاع و دیگر مقامات ایران این اتهام را اکیدا رد کرده اند. براساس اعلام آژانس بین المللی انرژی، این حادثه در عربستان سعودی در حال حاضر به جدی ترین وقفه در تأمین نفت در تاریخ منجر شده است، حتی برخی از ناظران می گویند خسارات حمله به آرامکو، بیش از خسارات ناشی از انقلاب اسلامی در ایران در سالهای 1978-1979 و تحریم نفت پس از جنگ اعراب و اسرائیل در سال های 1973-1974 بوده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала