وزیر خارجه ترکیه در مصاحبه با اسپوتنیک: از انزوا نمی ترسیم

© AP Photo / Burhan Ozbiliciوزیر خارجه ترکیه: از انزوا نمی ترسیم
وزیر خارجه ترکیه: از انزوا نمی ترسیم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مولود چاووش اغلو، وزیر خارجه ترکیه در استانبول در مصاحبه اختصاصی با اسپوتنیک نظر خود را نسبت به امتناع علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از شرکت در سومین کتفرانس روسای پارلمان های با موضوع مبارزه با تروریسم و تقویت امنیت بین المللی اعلام کرد.

لاریجانی پس از آغاز عملیات "چشمه صلح" در سوریه سفرش به ترکیه برای شرکت در کنفرانس استانبول را لغو کرد.

ـ نظر شما درباره تصمیم رئیس مجلس ایران  چیست؟

ـ دلم نمی خواهد تصمیم رئیس پارلمان یکی از کشورها را تفسیر کنم. احتمالاً وی دارای دلایلی بوده است اما ما از حضور ویچسلاو والودین، رئیس دومای روسیه در این کنفرانس خوشحالیم. کنفرانس مقابله با تروریسم بسیار مهم است. پارلمان ها باید نقش مهمی نه فقط در قانونگذاری بلکه در در زمینه دیپلماسی پارلمانی ایفا کنند.

ـ  روسیه، ایران و کشورهای عربی و اروپایی به عملیات نظامی ترکیه در سوریه اعتراض کرده اند. آیا ترکیه از در انزوا قرار گرفتن نمی  ترسد؟

ـ چرا ترکیه باید از در انزوا قرار گرفتن بترسد؟ما با تروریسم مقابله می کنیم و تروریسم دشمن مشترک است. من فکر نمی کنم که روسیه مخالف عملیات ما باشد. روسیه نگران برخی از نکات حساس همچون تمامیت ارضی و وحدت کشور سوریه است و ما نیز نگران این نکات هستیم. اگر به همه بیانات مشترک ترکیه، روسیه و ایران نگاه کنید، می بینید که ما ضرورت حفظ تمامیت ارضی سوریه را مورد تاکید قرار داده ایم.

این سازمان تروریستی جدایی طلبی را دنبال کرده و خواستار تجزیه کشور است. ما تلاش می کنیم از این امر جلوگیری کنیم.ما همراه با دیگر کشورها با تروریسم مباره می کنیم و روسیه نیز این کار را انجام می دهد. به این دلیل روسیه در سازمان ملل از ما حمایت کرده است. اگر برخی از کشورها در رابطه با مبارزه ما با تروریسم از استانداردهای دوگانه پیری می کنند، این مسئله آنها است. ما از در انزوا قرار گرفتن هراس نداریم چون حق با ماست. چون ما هدف مبارزه با تروریسم را دنبال می کنیم.

ـ پاسخ ترکیه به تحریم های امریکا چگونه خواهد بود؟

ـ ما به این سول پاسخ داده ایم. این پاسخ در سایت وزارت ختارجه ترکیه درج شده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала