واکنش اعراب به حمله ترکیه به سوریه

© AFP 2023 / Khalil Mazraawiواکنش اعراب به حمله ترکیه به سوریه
واکنش اعراب به حمله ترکیه به سوریه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
همزمان با افزایش نگرانی‌ها و واکنش‌های گسترده بین‌المللی به یورش نظامی ترکیه به شمال سوریه، اتحادیه عرب در نشست فوق‌العاده‌ای که روز شنبه آینده برگزار خواهد شد، پیآمد‌های تجاوز نظامی ترکیه به خاک سوریه را بررسی می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از  العربیه، جمهوری عربی مصر در واکنش به تجاوز نظامی ترکیه به شمال سوریه خواهان انعقاد نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب برای بررسی پیآمد‌های عملیات نظامی ترکیه در داخل خاک سوریه شد.

خبرنگار العربیه گزارش داد که بنا به درخواست مصر مقرر شد تا نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب روز شنبه آینده راس ساعت 10:00 صبح به وقت محلی قاهره برگزار شود.

جمهوری عربی مصر در بیانیه‌ای که توسط وزارت خارجه این کشور صادر شد با شدیدترین لحن «تجاوز ترکیه به خاک سوریه» را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت خارجه مصر آمده است «این اقدام تجاوزی آشکار و غیرپذیرفتنی به حاکمیت یک کشور عربی برادر در پی سوءاستفاده از شرایط کنونی و تحولات جاری در منافات با اصول قانون بین‌المللی است».

مصر همچنین در این بیانیه از جامعه بین‌المللی و در راس آن شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا «با این تحول خطرناک که تهدیدی برای امنیت و صلح بین‌المللی است مقابله کرده و هرگونه تلاش برای اشغال خاک سوریه یا مهندسی وضعیت دموگرافیک به منظور تغییر ترکیب جمعیتی شمال سوریه را متوقف کند».

این بیانیه همچنین از پیآمدهای اقدام ترکیه علیه وحدت، تمامیت ارضی آن و روند سیاسی در سوریه را با توجه به قطعنامه شماره 2254 شورای امنیت، هشدار داد.

در همین راستا مصر خواستار آن شد تا نشست فوق‌العاده شورای اتحادیه عرب برای بررسی تحولات و راهکارهای محافظت از حاکمیت سوریه و یگانگی ملت و یکپارچگی سرزمینی آن برگزار شود.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه روز 9 اکتبر از آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه خبر داد. به گفته رئیس دولت این عملیات علیه حزب کارگران  کردستان، ممنوعه در ترکیه و داعش (گروهک تروریستی ممنوعه در روسیه) انجام می شود.

نظامیان ترکیه امیدوارند که بخش های مرزی را از شبه نظامیان کرد پاکسازی نمایند و همچنین منطقه امنی ایجاد کرده و پناهندگان سوری را در آنجا مستقر کنند. آنکارا پیشتر اطلاع داده بود که در ترکیه تقریبا ۴ میلیون سوری هستند که کشور نمی تواند تا ابد آنها را نگه دارد.

بر اساس اطلاعات شبکه دولتی الخبریه سوریه، ارتش ترکیه به شهر داربسیه، مالکیه، کامیشلی در استان حسکه و شهر تل ابیض و عین عیسی در استان رقه حمله کرده است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала