نحوه رصد «جاسوس بلندپرواز آمریکایی» اعلام شد

CC0 / Ken Hackman, AAVS/DOOJ / نحوه رصد «جاسوس بلندپرواز آمریکایی» اعلام شد

نحوه رصد «جاسوس بلندپرواز آمریکایی» اعلام شد 
 - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران با دستیابی به رادارهای برد بلند ماوراءافق‌نگر می‌‌تواند تا کیلومترها دورتر از مرزهای خود را رصد کند و هواپیماهای آمریکایی را شکار کند.

به گزارش اسپوتنیک، خبرگزاری تسنیم در گزارشی نوشته است که آذرماه سال 93 قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا برای نخستین مرتبه از اعلام اخطار به یک فروند هواپیمای U-2 آمریکایی خبر داد. دو سال بعد، در سوم مهرماه سال 95 نیز فرمانده وقت قرارگاه پدافند هوایی خبر کشف و اعلام اخطار به هواپیمای U-2 آمریکایی را اعلام کرد. در سال 96 نیز یک بار دیگر این هواپیما در تور شبکه پدافندی ایران می‌افتد. 

واکنش ظریف به سرنگونی پهپاد ایران یتوسط آمریکا - اسپوتنیک ایران
واکنش ظریف به سرنگونی پهپاد ایران توسط آمریکا

ایران چگونه توانسته است این هواپیما را از زمان برخاستن از باند پایگاهش رصد کند؟

هواپیمای U2 یک هواپیمای شناسایی پیشرفته و دوربرد، ساخت شرکت لاکهید مارتین آمریکا و رادارگریز نیست ولی سقف پروازی بالا و  قابلیت پرواز در ارتفاع 21کیلومتری دارد. البته تاکنون 3 فروند از این نوع هواپیما توسط کشورهای کوبا (27 اکتبر 1962)، چین (10 ژانویه سال 1965) و شوروی سابق (اول می 1960) شناسایی و سرنگون شده‌اند.

پایگاهی که U-2های آمریکایی از آن برای پرواز بر فراز آسمان منطقه استفاده می‌کردند پایگاه هوایی "آکورتیری" واقع در جنوب قبرس و متعلق به نیروی هوایی انگلستان است. فاصله این پایگاه از مرزهای غربی ایران در حدود 1200 کیلومتر و از مرزهای جنوبی ایران در حدود 2000 کیلومتر است، لذا برای رصد و شناسایی پرواز‌های این پایگاه نیاز به رادارهای برد بلند ماوراء‌افق‌نگر است.

در فاصله سال‌های 93 قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیا از یک رادار ماورا‌ء‌افق‌نگر سپهر با برد بیش از 2500 تا 3000 کیلومتر رونمایی کرد که با توجه به فاصله قبرس تا ایران احتمالاً این رادار توانسته‌ هواپیمای U-2 آمریکایی را از زمان برخاستن از پایگاهش در قبرس کشف کند. 

هدیه رهبرانقلاب به ساقط کننده پهپاد آمریکایی + ویدئو - اسپوتنیک ایران
هدیه رهبر ایران به ساقط کننده پهپاد آمریکایی + ویدئو

در واقع رادارهای معمولی مستقر در ارتفاع سطح دریا، به‌دلیل انحنای کره زمین، امکان مشاهده اهداف در برد بیش از 30کیلومتری در سطح زمین (ارتفاع پایین) را ندارند و به همین دلیل یا باید روی یک برجک و یا در ارتفاعات نصب شوند اما رادارهای ماوراء افق به‌واسطه استفاده از قابلیت بازتاب امواج با باند فرکانسی خاص از جو زمین، می‌توانند هم اهداف هوایی و هم اهداف زمینی را تا فواصل بسیار زیادی کشف و به‌عنوان اولین حلقه از هشدار زودهنگام در شبکه پدافند هوایی عمل کنند.

آبان ماه سال 1393 رادار کیهانی «سپهر» با برد بیش از 2500 کیلومتر با موفقیت تست شد. این رادار قابلیت شناسایی تمامی اهداف در ارتفاع پست، ارتفاع متوسط و ارتفاع بالا را دارد و اهداف ریز پرنده، موشکهای بالستیک و نیمه‌بالستیک و نیز موشکهای کروز به‌راحتی توسط این رادار کشف و شناسایی می‌شوند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала