گفتگوی ترامپ و اردوغان همانطوری که انتظار می رفت، پیش نرفت

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر گفتگوی ترامپ و اردوغان همانطوری که انتظار می رفت، پیش نرفت
گفتگوی ترامپ و اردوغان همانطوری که انتظار می رفت، پیش نرفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک

به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی NBC، با استناد به منابع اعلام کرد که گفتگوهای تلفنی یکشنبه بین دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و همتای ترکیه ای وی، طیب اردوغان در مورد عملکرد برنامه ریزی شده ترکیه در خاک سوریه آن طور که انتظار می رفت پیش نرفت.

ادامه قصه ترامپ و داعش - اسپوتنیک ایران
ترامپ: آمریکا به سوریه بازمی گردد و ضربه نهایی را خواهد زد

اردوغان پیشتر گفته بود که تصمیم گیری در مورد عملیات ترکیه در شمال سوریه در شرق فرات می تواند در روزهای آینده اتخاذ شود.
وی افزود: هدف از این عملیات پاکسازی مرز سوریه با ترکیه از نیروهای کردهای سوریه، ایجاد یک منطقه حائل امنیتی در آنجا و اسکان پناهندگان سوری در ترکیه است.

روز یکشنبه، واشنگتن گفت که نیروهای آمریکایی در عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه شرکت نخواهند کرد و در منطقه این عملیات نخواهند بود.
در بیانیه کاخ سفید، که پس از مکالمه تلفنی میان ترامپ و اردوغان منتشر شد، گفته شده که اکنون ترکیه مسئولیت تمام ستیزه جویان گروه تروریستی داعش که در طی دو سال گذشته پس از شکست داعش توسط ایالات متحده اسیر شده است، بر عهده خواهد داشت.

براساس این کانال، اردوغان نسبت به وقایع سوریه بی اعتنا بوده و حتی پیشنهاد ترامپ برای بازدید از کاخ سفید را ناکافی تلقی کرده است.

این کانال اعلام کرد، که ترامپ به اردوغان گفته است یک تهاجم متوسط، مانند پاکسازی منطقه امن، قابل قبول خواهد بود، اما مداخله در مقیاس بزرگ که منجر به عملیات جدی نظامی شود، موافق نیست.
ترامپ به اردوغان هشدار داد كه اگر ترکیه عملیاتی بزرگ را آغاز كند، ایالات متحده نیروهای خود را به طور كامل از سوریه خارج می كند.

بلافاصله پس از تماس میک مالوینی رئیس ستاد کاخ سفید، مارک اسپر رئیس پنتاگون را فراخواند تا وی را از تصمیم رئیس جمهور مطلع کند. یک مقام ارشد وزارت امور خارجه گفت: ما به هیچ وجه از عملیات ترکیه پشتیبانی نمی کنیم، همه از بعد از دستور رئیس جمهور، برای ایجاد یک منطقه امن کار می کنند.
با حمایت دولتها، نیروهای دموکراتیک عرب کرد سوریه اظهار داشتند که نیروهای آمریکایی از مرز با ترکیه در شمال سوریه عقب نشینی کردند و توافق نامه های به دست آمده با متحدان کرد را نقض کردند. اردوغان همچنین گفت كه ارتش آمریكا مناطقی را در شمال سوریه، جایی كه ترکیه قصد دارد عملیات نظامی علیه نیروهای كرد انجام دهد را در حال خروج نظامیان خود است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала