ظریف: تهران مخالف عملیات ترکیه در شمال سوریه است

© Sputnik / Ramil Sitdikov /  مراجعه به بانک تصاویر ظریف: تهران مخالف عملیات ترکیه در شمال سوریه است
ظریف: تهران مخالف عملیات ترکیه در شمال سوریه است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در گفتگوی تلفنی با همتای ترکیه ای خود، مولود چاوش اوغلو گفت: تهران عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه را غیر مثمر ثمر می داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، ظریف در گفتگو با همتای ترکیه ای خود با اقدام نظامی مخالفت کرد و خواستار احترام به تمامیت ارضی سوریه و حاکمیت ملی آن شد.

در عین حال وزیر یادآور ضرورت ادامه مبارزه با تروریسم و ​​دستیابی به ثبات و امنیت در سوریه شد.

به گفته وزارت امور خارجه ایران، مولود چاوش اوغلو نیز به همتای ایرانی خود اطمینان داد که عملیات ترکیه موقت خواهد بود و آنکارا به نوبه خود به تمامیت ارضی سوریه احترام می گذارد.

تصرف پاسگاه مرزی سولوک در رقه سوریه توسط ارتش ترکیه - اسپوتنیک ایران
تهدید خروج از ناتو و تحریم برای ترکیه

پیش از این، وزارت دفاع ترکیه گزارش داده بود که تمام مقدمات یک عملیات نظامی احتمالی در شمال شرقی سوریه به اتمام رسیده است.

کاخ سفید گزارش داد که ایالات متحده از پشتیبانی یا مشارکت در عملیات احتمالی ترکیه در شمال سوریه پشتیبانی نخواهد کرد.

بعداً، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریكا، اطمینان داد كه تصمیم گرفته نیروهای آمریکایی را از مناطق شمالی سوریه خارج كند فقط به این دلیل كه نمی خواهد در آنجا جنگ كند. با این حال، یک مقام ارشد دولت ریاست جمهوری در خلال یک تماس تلفنی با خبرنگاران گفت که تصمیم ترامپ برای انتقال نیروهای نظامی، عقب نشینی ارتش آمریکا از سوریه نبوده، بلکه فقط انتقال گروه کوچکی از ارتش بوده است.

در همین رابطه رسانه های سوریه گزارش دادند که ارتش ترکیه عملیات گلوله باران مواضع شبه نظامیان در شمال سوریه را انجام داده است.

آنکارا به دنبال پاکسازی افراط گرایان و مبارزان کرد از مناطق شمالی سوریه که هم مرز با ترکیه است. در ابتدا، طرف ترکیه ای با برنامه ای برای ایجاد منطقه امنیتی در آنجا، عاری از شبه نظامیان کرد و تروریست ها، با ایالات متحده توافق کرد. با این حال، پس از آن اجرای این طرح مشترک متوقف شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала