اعلام شکایت ایران از آمریکا به لاهه

© Sputnik / Alexey Filippov /  مراجعه به بانک تصاویر اعلام شکایت ایران از آمریکا به لاهه
اعلام شکایت ایران از آمریکا به لاهه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون رئیس جمهور ایران: تهران برای خسارت ناشی از خروج واشنگتن از برجام دادخواستی علیه ایالات متحده تشکیل می دهد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از فارس، جمهوری اسلامی ایران برای بازگرداندن خسارات وارده به تهران از خروج واشنگتن از توافق هسته ای برنامه جامع اقدام جامع (برجام)، به دادگستری بین المللی سازمان ملل متحد در لاهه شکایت خواهد کرد. در این باره، لعیا جنیدی روز دوشنبه معاون رئیس جمهور در امور حقوقی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
به گفته وی، از اپراتورهای بخش های مختلف اقتصاد ایران دعوت شده است تا خسارات وارده از یک اقدام یکجانبه ایالات متحده را برای طرح دعوی ارزیابی کنند. دولت ایران قصد دارد ادعاهای خود را علیه ایالات متحده مستند کند.
پیش از این، ایران با حكم ارائه اقدامات موقت علیه آمریكا برای دوره دادرسی بین دو كشور، به دادگاه بین المللی سازمان ملل مراجعه كرده بود. در تاریخ 3 اکتبر 2018، دیوان بین المللی دادگستری سازمان ملل متحد بخشی از این پیشنهاد را صادر کرد. براساس این حكم، واشنگتن باید موانع صادرات دارو ها و لوازم پزشکی را از میان بردارد، مواد غذایی و محصولات كشاورزی و همچنین قطعات یدکی، تجهیزات و خدمات مرتبط با ایمنی هواپیمایی کشوری را نیز برطرف كند.
خروج ایالات متحده از برجام
در 8 مه 2018، ایالات متحده به طور یک جانبه از برجام خارج شد. توافق نامه ای که در سال 2015 بین ایران و شش کشور منعقد شد (پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان). ایران در ازای برداشته شدن همه تحریم های اعمال شده توسط ایالات متحده و اتحادیه اروپا و همچنین اقدامات محدود کننده ای که بر اساس تعدادی از قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل انجام شده ، متعهد شد تا برنامه هسته ای را محدود کند. واشنگتن توافق هسته ای را زیر سؤال برد، اما ایران تا یک سال بعد به تعهدات خود عمل کرد و انتظار داشت طرف های غربی توافق نامه را طبق وظیفه خود انجام دهند و در جبران خسارت ناشی از اقدامات واشنگتن کمک کنند.
با این حال، این اتفاق نیفتاد و در ماه مه 2019، ایران اولین مرحله تعلیق بخشی از تعهدات موضوع توافق هسته ای (توقف 60 روزه فروش اورانیوم غنی شده) را اعلام کرد. در ماه ژوئیه، تهران به مرحله دوم تعلیق ادامه داد و غنی سازی اورانیوم را بیش از 3.67٪ اعلام کرد و قول داد اگر طی 60 روز طرف دیگر در معاملات به توافق های حاصل شده پایبند نباشند ،یک مرحله دیگر از تعهداتش را کاهش دهند.
در تاریخ 6 سپتامبر، ایران اعلام كرد كه شروع به مرحله سوم كاهش تعهدات این معامله كرده و محدودیتهای مربوط به فعالیتهای تحقیقاتی در مورد اتم را رها كرده است. آژانس بین المللی انرژی اتمی در 8 سپتامبر گزارش داد كه مقامات ایرانی از آغاز تحقیقات و توسعه سانتریفیوژهای جدید به آژانس اطلاع دادند. پس از آن، مشخص شد كه تهران اقداماتی را تدوین می كند كه مرحله چهارم كاهش تعهدات خود تحت برجام را نیز در دستور کار قرار داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала