بن سلمان به دنبال تنش زدایی در روابط ایران و عربستان

© AFP 2023 / FAYEZ NURELDINE بن سلمان حق وجود اسرائیل را به رسمیت شناخت
بن سلمان حق وجود اسرائیل را به رسمیت شناخت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روزنامه نیویورک تایمز افشا کرد که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی از رهبران عراق و پاکستان درخواست نموده که برای حل تنش بین ایران و ریاض با مقامات ایران صحبت کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از الجزیره، روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی که روز شنبه منتشر کرد، به گامهای مثبت ایران و عربستان سعودی در مسیر گفتگوهای غیرمستقیم برای تنش زدایی در خاورمیانه اشاره نموده و اطلاع داد که مقامات ریاض از همتایان خود در پاکستان و عراق خواسته اند تا با رهبری ایران در مورد تنش زدایی گفتگو نمایند.
نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان از رهبران عراق و پاکستان درخواست کرده است تا در بحران برآمده از حمله پهپادی به تأسیسات نفتی شرکت آرامکو عربستان در روز چهاردهم سپتامبر واسطه گری کنند.
به نظر می رسد که هم مقامات عربستان و هم آمریکا ایران را مسئول این حمله ویرانگر خوانده اند؛ اتهامی که ایران آن را به شدت رد می کند.
نیویورک تایمز در گزارش خود تاکید نمود که خودداری رئیس جمهوری آمریکا از انجام هرگونه مقابله به مثل نظامی با ایران، «بحث تعهد آمریکا به تأمین امنیت عربستان سعودی را به زیر سئوال برد». در واقع، عدم اقدام آمریکا «عربستان سعودی را برآن داشت که خود در پی حل این مناقشه برآید».
در عین حال دولت عربستان سعودی می گوید که میانجی گری نه به درخواست محمد بن سلمان، بلکه به پیشنهاد بغداد و اسلام آباد بوده است.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز هفته گذشته در مصاحبه ای با این شبکه قطری با بیان اینکه درهای ایران به روی عربستان باز است، بیان داشت: «از حل اختلافات با ریاض از طریق گفت و گو حمایت می کنیم چون این گفت وگو بسیاری از مشکلات امنیتی و سیاسی منطقه را حل خواهد کرد».
در واقع روزنامه نیویورک تایمز به نقل از مقامات پاکستانی که خواستند نامشان فاش نشود، اعلام کرد که محمد بن سلمان ماه گذشته در دیدار خود با «عمران خان» نخست وزیر پاکستان در جده، از او خواست تا واسطه شود.
یک مقام عالی پاکستانی به روزنامه نیویورک تایمز خبر داد که ولیعهد سعودی به عمران خان گفته بود: «من می خواهم از جنگ دوری کنم». پس از آن، عمران خان در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «حسن روحانی» رئیس جمهور ایران  دیدار و گفتگو داشت.
یک مقام بلندپایه عراقی نیز به روزنامه نیویورک تایمز اطلاع داد  که در هنگام سفر «عادل عبدالمهدی» نخست وزیر عراق به جده در روز ۲۵اُم سپتامبر، محمد بن سلمان درخواست مشابهی از وی داشته است.
این مقام عراقی در ادامه افزود که عراق شهر «بغداد» پایتخت خود را به عنوان محل نشست احتمالی مقامات ایران و عربستان پیشنهاد داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала