تلاش فرانسه برای کشیدن ایران و آمریکا به میز مذاکره

© Sputnik / Irina Kalashnikovaتلاش فرانسه برای کشیدن ایران و آمریکا به میز مذاکره
تلاش فرانسه برای کشیدن ایران و آمریکا به میز مذاکره - اسپوتنیک ایران
اشتراک
وزیر امور خارجه فرانسه بار دیگر از آمریکا و ایران خواست تا پیش از اجرایی شدن گام چهارم کاهش تعهدات برجام به میز مذاکره بروند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، ژان ایو لودریان وزیر امور خارجه فرانسه که تلاش‌های دولتش  برای آماده سازی امکان مذاکره بین سران ایران و آمریکا در حاشیه هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نتیجه نرسید، شامگاه چهارشنبه بار دیگر از طرفین خواست که از فرصت‌ کوتاهی که تا زمان اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران باقی مانده است،‌ برای مذاکره با یکدیگر استفاده کنند.

ژان ایو لو دریان وزیر امور خارجه فرانسه  - اسپوتنیک ایران
ایران و آمریکا، یک ماه برای مذاکره وقت دارند

لودریان که در پارلمان فرانسه، اظهار داشت: از نظر ما این طرح‌ها که تا حال حاضر به موفقیت ختم نشده‌اند، هنوز روی میز هستند و ما از دو طرف می‌خواهیم که قبل از روز ششم نوامبر 15 آبان که زمان اجرای گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران است، وارد مذاکره شوند.

وزیر امور خارجه فرانسه افزود: اکنون همه چیز به آمریکا و ایران بستگی دارد و آنها هستند که باید از این فرصت کوتاه استفاده کنند. ایران پیشتر برنامه‌هایش را برای کاهش تعهدات هسته‌ای خود در ماه نوامبر اعلام کرده و با این اقدام، خطر افزایش تنش‌ها افزایش می‌یابد.

بر اساس گزارشی که نشریه آمریکایی نیویورکر در روز دوشنبه منتشر کرد، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه، در جریان برگزاری هفتاد و چهارمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک می خواسته تا با تلاش خود یک گفتگوی تلفنی را بین حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برقرار کند ولی روحانی حاضر به این گفتگو نشده است.

یک دیپلمات فرانسوی در این خصوص به نیویوکر گفته است: چندین ماه است که ما در نیویورک کار و تلاش کرده‌ایم تا ایران را نسبت به پایبندی به تعهدات جدید ملزم کنیم و در مقابل تحریم‌های آمریکا کاهش یابد. ما سازوکارها و تنظیمات فنی را انجام دادیم تا یک گفتگوی تلفنی صورت گیرد، ولی این گفتگو اتفاق نیفتاد. روز بعد از این اتفاق بود که ترامپ مقام‌های رسمی ایرانی و خانواده‌های آنها را از ورود به آمریکا منع کرد.

مقامات ایران حتی پیش از سفر روحانی به نیویورک نیز تأکید کرده بودند که مذاکره مستقیم با آمریکا وجود ندارد و مذاکره تنها در صورتی امکان پذیر خواهد بود که آمریکا به تعهدات در قالب برجام برگردد و تحریم ها را لغو کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала