گزارش و تحلیل

چرا مکرون به دیدار ظریف رفت؟

© Sputnik / Sergei Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر چرا مکرون به دیدار ظریف رفت؟
چرا مکرون به دیدار ظریف رفت؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در حالی که عرف دیپلماتیک ایجاب می کند وزیر امور خارجه برای ملاقات نزد رییس جمهوری برود، اما هفته گذشته در بیاریتز فرانسه اتفاق غیر معمولی پیش آمد و آن این بود که رییس جمهوری فرانسه به دیدار وزیر امور خارجه ایران در این شهر رفت.

مکرون به دیدار ظریف رفت. در این دیدار، مورد دیگری هم که وجود داشت این بود که خارج از عرف ملاقات نه در محل دیپلماتیک و نه در محل اقامت انجام شد بلکه شهرداری بیاریتز به عنوان دفتر کار در اختیار آقای ظریف قرار گرفت. 


ظریف: پیشنهاد مکرون در مسیر درستی پیش می‌رود
 - اسپوتنیک ایران
ظریف: پیشنهاد مکرون در مسیر درستی پیش می‌رود

البته با توجه به بسیاری از اتفاقات که به سرعت پیش آمد این ماجرا از چشم بسیاری مغفول ماند ولی ظاهرا ماجرا به این ترتیب بوده که فرانسوی ها از آقای ظریف دعوت کرده بودند که ملاقاتی ولو پنهانی با مقامات آمریکایی در فرانسه داشته باشد و ایشان قبل از سفر شرط کرده بودند که به هیچ وجه ترتیب هیچ گونه ملاقاتی حتی بصورت تصادفی هم داده نشود و به این دلیل ملاقات در هتل محل اقامت آقای مکرون انجام نشد تا مبادا به صورت تصادفی هم که شده یکی از آمریکایی ها در مقابل آقای ظریف سبز شود.

طبق اطلاعاتی که یکی از دوستان مطلع اظهار می داشت ایرانی ها اصرار داشتند که تا وقتی که شرط آنها مبنی بر رفع تحریم ها محقق نشود به هیچ وجه هیچ ملاقاتی در هیچ سطحی با آمریکایی ها انجام نشود وآمریکایی ها هم بسیار از این رفتار ایرانی ها ناراحت بودند.

البته باید توجه داشت که شانزده ماه پیش وقتی آقای ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود وزیر امور خارجه او یعنی آقای مایک پمپیو دوازده شرط برای مذاکره با ایران گذاشت.

چند روز بعد رهبر انقلاب اسلامی ایران هم هفت شرط برای آمریکا گذاشت. 

موافقت رئیس جمهور آمریکا با پیشنهاد خط اعتباری مکرون برای ایران - اسپوتنیک ایران
موافقت رئیس جمهور آمریکا با پیشنهاد خط اعتباری مکرون برای ایران

این روزه دیگر بحث دوازده شرط آمریکا در هیچ جا مطرح نیست اما شرط های ایران یکی یکی محقق می شود.

ایرانی ها با یک سیاست بسیار زیرکانه اجازه دادند که آمریکایی ها همه برگه های خود را بسوزانند و اروپایی ها هم با آمریکایی ها همراهی کردند و آنها نیز برگه های خود را سوزاندند.

حال ایرانی ها بازی خود را شروع کرده اند.

البته نمی توان گفت که این بازی بی خطر است اما به هر حال ایرانی ها نشان داده اند همانگونه که سیاست مدارهای زیرکی هستند جنگجویان بی باکی نیز می باشند.

حال تصور کنید که این بار آمریکایی ها با یک کشور به تنهایی مواجه نیستند بلکه با یک جبهه مواجه هستند که مملو از جنگجویان بی باک هست و از هر طرف که آمریکایی ها نگاه می کنند می بینند در محاصره همپیمانان ایران در منطقه می باشند.

آمریکایی ها و اروپایی ها تصور می کردند وقتی که ایرانی ها می گویند اگر نفت ایران از این منطقه صادر نشود نفت هیچ کشوری صادر نمی شود منظور این است که ایرانی ها تنگه هرمز را می بندند اما با توجه به شرایطی که این روزها پیش آمده آنها بخوبی متوجه شده اند که منظور ایران چیست. 

خط اعتبار 15 میلیارد دلاری اروپا برای ایران + داده نمایی - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
خط اعتبار 15 میلیارد دلاری اروپا برای ایران + داده نمایی

اگر نفت ایران صادر نشود نه چاه نفتی در منطقه می ماند و نه بندری و نه لوله نفتی و نه پالایشگاهی که نفت از آن صادر شود.

اینکه همپیمانان ایران با یک ضربه فنی بتوانند یک روزه نیمی از صادرات نفت عربستان سعودی که تا همین چند روز پیش در مقابل ایران هارت و پورت می کرد را قطع کنند خود یک پیغام بسیار بزرگ برای آمریکا و همپیمانان آمریکا در منطقه می باشد که قطعا همه آنها بخوبی دریافت کرده اند.

بله این احتمال وجود دارد که این ماجرا منجر به جنگ شود اما به هر حال برای رسیدن به قله ایرانی ها مجبور هستند از سنگلاخ های پای کوه عبور کنند.

اگر بخواهیم خطر حمله به ایران را از یک تا ده سه یا چهار بدانیم خطر حمله به ایران برای آمریکا و همپیمانان اش در منطقه ده از ده می باشد.

به قول یک از مقامات کویت ایران عطسه کرد نیمی از صادرات نفت عربستان متوقف شد وای به حال عرب ها اگر ایران سرما بخورد.

کسی نیست که نداند ایرانی ها چه قدر از نظر ایدئولوژیک با طالبان زاویه دارند اما مشاهده می کنیم بلا فاصله پس از بهم خوردن گفتگو های به اصطلاح صلح طالبان با آمریکا هیات آنها به تهران می آید.

این هم یک پیام برای آمریکایی ها می باشد. 

برخی از جزئیات طرح فرانسه برای ایران - اسپوتنیک ایران
برخی از جزئیات طرح فرانسه برای ایران

بیش از هشتاد هزار سرباز آمریکایی در منطقه زیر تیغ ایران و همپیمانان ایران قرار دارند.

آمریکایی ها تا به حال تصور می کردند که منظور از همپیمانان ایران همان الحشد الشعبی و حزب الله و حماس و جهاد اسلامی و انصار الله می باشد اما امروزه متوجه شده اند که سیاست ایران آنقدر انعطاف پذیر است که می تواند حتی دشمنان ایدئولوژیک خود را برای مقابله با آمریکا به خود نزدیک کند.

با توجه به این شرایط قطعا بسیاری از کشورهای جهان مانند اروپایی ها که از هرگونه تنش در منطقه خاورمیانه متضرر می شوند به تکاپو افتاده اند تا جلوی کشیده شدن تنش ها به جنگ را بگیرند و طبیعتا ایالات متحده را تحت فشار قرار دهند تا مواضع خود بر علیه ایران را تغییر دهند.

در فرهنگ لغت به این ماجرا می گویند برآورده شدن عزت ملی با اقتدار.

بله به همین دلیل است که رییس جمهوری فرانسه حاضر می شود تمام تشریفات را زیر پا بگذارد و به ملاقات وزیر امور خارجه ایران برود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала