تا سه روز آینده ایران تکلیف برجام را مشخص می کند

© Sputnik / Vladimir Astapkovich /  مراجعه به بانک تصاویر واعظی: ایران آماده است بازار خود را در اختیار سازمان همکاری شانگهای قرار دهد
واعظی: ایران آماده است بازار خود را در اختیار سازمان همکاری شانگهای قرار دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محمود واعظی رئیس دفتر ریاست جمهوری ایران بیان داشت که برجام زمانی برای ما ارزش دارد که بتوانیم از منافع آن استفاده نماییم.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، محمود واعظی در گفت و گو با شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت: ایران درباره اقدامات بعدی خود بر اساس برجام، تا دو تا سه روز آتی تصمیم گیری می کند.

رئیس دفتر رییس جمهوری ضمن اشاره به گفت و گوی ایران و گروه هفت در پاریس بیان داشت: پیشنهادی دو هفته گذشته بین ایران و فرانسه رد و بدل و به ما ارائه شد. بخش های قابل توجهی از این پیشنهاد را تغییر دادیم. این پیشنهاد حاصل نتیجه ۵ ساعت مذاکره تلفنی روسای جمهوری ایران و فرانسه است که به عنوان طرح از صحبت های هردو رییس جمهور بدست آمد.

واعظی خاطر نشان کرد: قسمت های قابل توجه مورد تایید گروه هفت برای ما قابل قبول ما نبود و پیشنهادات ما به ماکرون ارائه شد. محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران یکشنبه صبح مذاکرات را ادامه داد و پیشرفت هایی محقق و مقرر شد ما در تهران و گروه هفت با شرکای اروپایی جلسه داشته باشند تا نتیجه بررسی های داخلی و گروه هفت مورد بحث قرار گیرد.

وی همچنین بیان داشت: هیاتی روز دوشنبه در راس آن عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه به پاریس می روند و یک تیم اقتصادی از بخش های مختلف نیز در این جلسه حضور دارند تا ابعاد این پبشنهادها روشن شود.

واعظی گفت: وقتی با یک کشور مذاکره می کنید طرف مقابل و شما برای منافع خود مذاکره می کنید. به هر حال برجام شکل گرفته و با کمک تعدادی از کشورها به نتیجه رسیده است. غیر ترامپ، دیگران سعی می کنند دستاورد خود را حفظ کنند و اروپایی ها و چینی ها و روس ها علاقه مند به حفظ دستاورد برجام هستند.

ایران برای عکس یادگاری مذاکره نمی کند - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ایران برای عکس یادگاری مذاکره نمی کند

وی افزود: شرایط اقتصادی دنیا به نوعی است که شرکت های چند ملیتی و بانک ها با اقتصاد آمریکا در هم آمیخته هستند و تلاش ها برای یافتن راه حال برای مشکل همکاری این بخش ها با ایران ادامه دارد.

این مقام توضیح داد: اروپایی ها در بخش سیاسی در تلاش هستند. در بخش اقتصادی به طور جدی به اروپایی ها گله داریم و این مهم را بارها گفتیم که اروپایی ها به وظایف خود بر اساس برجام عمل نکردند که شامل ۱۱ بند است.

رئیس دفتر رییس جمهوری ایران بیان داشت که اروپایی ها را تطهیر نمی کنم و معتقدم آنان وظایف خود را در برجام انجام ندادند و ادامه داد: برجام وقتی برای ما ارزش دارد که بتوانیم از منافع آن استفاده کنیم و در غیر اینصورت ارزشی ندارد.می خواهیم به طرف مقابل با رفتارمان بگویم اگر برجام منافع ما را تامین نکند ما راه خودمان می رویم.

واعظی افزود: کمیته ای درباره گام سوم در صورت محقق نشدن خواسته های ایران تصمیم می گیرد و ۲ تا ۳ روز مانده به زمان مقرر، (حدود ۸ روز به پایان زمان مورد نظر باقی مانده است) درباره اقدامات بعدی بر اساس برجام تصمیم گیری خواهیم کرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала