ايران: دخالت نیروهای خارجی در تنگه هرمز بی ثبات کننده است

© AFP 2023 / EBRAHIM NOROOZI / JAMEJAM ONLINEتوقف حمل و نقل نفت از طریق تنگه هرمز
توقف حمل و نقل نفت از طریق تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد حفظ امنیت خلیج فارس را وظیفه کشورهای ساحلی آن دانست.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنيم، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد گفت: دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی تنگه هرمز، بی‌ثبات کننده و ناپذیرفتنی است. 

ایران برای صادرات نفت، تنگه هرمز را دور می زند - اسپوتنیک ایران
ایران برای صادرات نفت، تنگه هرمز را دور می زند

مجید تخت روانچی عصر سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد افزود: اما نمی‌توانیم در برابر نقض حاکمیت خود بی‌تفاوت باشیم و بی تفاوت نخواهیم بود.

به عنوان کشور دارای طولانی‌ترین سواحل در خلیج فارس و دریای عمان، ایران مصمم است تا ایمنی و امنیت ناوبری دریایی در این منطقه، به ویژه در تنگه هرمز را تضمین کند. 

نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اضافه کرد: دخالت نیروهای خارجی در این آبراه راهبردی، به هر بهانه‌ای که باشد، بی‌ثبات کننده و در نتیجه غیرقابل قبول است. هر تلاشی برای ایجاد ائتلاف‌های تصنعی برای امنیت ناوبری در این منطقه با شکست روبرو خواهد شد. ما معتقدیم کشورهای ساحلی مسئولیت امنیت خلیج فارس را بر عهده دارند. این پایه ابتکار ما برای ایجاد مجمع گفتگوهای منطقه‌ای است که در راستای بند 8 قطعنامه 598 می باشد.

شایان ذکر است، در تاریخ 19 ژوئیه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گزارش داد كه نفتکش استنا ایمپرو كه تحت پرچم انگلیس در حال حرکت بود، به دلیل نقض قوانین حمل و نقل بین المللی در تنگه هرمز بازداشت شد. این حادثه پس از آن اتفاق افتاد كه مقامات جبل الطارق در 4 ژوئیه یك نفتکش به نام گریس-1 را كه به گفته مقامات جبل الطارق مظنون به ارسال نفت ایران به سوریه بود را متوقف کرده بودند. همچنین طرف ایرانی در یک ماه سه کشتی را توقیف کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала