رشوه هنگفت ولیعهد سعودی به رئیس جمهور سابق سودان

© REUTERS / Mohamed Nureldin Abdallahسودان رهبر سابق خود را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد
سودان  رهبر سابق خود را به دادگاه لاهه تحویل می‌دهد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در پرونده اتهام فساد علیه رئیس جمهور سابق سودان آمده است که عمر البشیر، رئیس جمهور سودان نود میلیون دلار از عربستان پول نقد دریافت کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از عصر ایران،  دادگاه محاکمه عمر البشیر رئیس جمهور سابق سودان به اتهام فساد روز دوشنبه در خرطوم، پایتخت این کشور برگزار شد. احمد علی، یک فرمانده پلیس سودان به خبرگزاری فرانسه خبر داد که رئیس جمهور سابق این کشور به او یادآور شده بود که این پول ها توسط «تعدادی از فرستادگان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان» به او رسیده است.

عمر بشیر رئیس جمهور سابق سودان با اسکورتی از اتومبیل های ارتشی به دادگاه آمد. عمر البشیر، با لباس سنتی و بلند سفید  پس از ورود به دادگاه در درون جایگاهی با حصارهای فلزی رفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به محض قرار گرفتن رئیس جمهوری سابق سودان در جایگاه متهم، نزدیکان و حامیان وی که در سالن حضور داشتند فریاد «الله اکبر» سر دادند و وی نیز با حرکت دست و گفتن جملاتی واکنش نشان داد.

از بین مهم‌ترین اتهام‌های مطرح شده علیه عمر البشیر ، در اختیار داشتن غیرقانونی ارزهای خارجی، فساد، دریافت رشوه و هدیه به صورت غیر رسمی و بهره برداری غیر قانونی از قدرت و نفوذ در دستگاه حاکمه دیده می شود.

در گزارش ها آمده است که بازرسان امنیتی ارتش سودان  پس از برکناری عمرالبشیر از قدرت ادعا کردند که در خانه وی چندین چمدان حاوی بیش از ۶ میلیون یورو، ۳۵۱ هزار دلار آمریکا و ۵ میلیون پوند سودان کشف کرده اند.

احمد علی، فرمانده بلند پایه نیروی پلیس سودان در بخش دیگری از افشاگری های خود در دادگاه  از کشف نزدیک به هفت میلیون یورو و مقادیری دلار و پوند در منزل شخصی عمر البشیر خبرداد.

مامور تحقیق بر روی این پرونده خاطر نشان کرد: «متهم به ما گفته است که این پول بخشی از مبلغ ۲۵ میلیون دلاری است که توسط محمد بن سلمان ولیعهد عربستان فرستاده شده و قرار بود خارج از بودجه دولتی مورد استفاده قرار گیرد.»

محقق پرونده در ادامه یادآور شد که به گفته عمر البشیر این مبلغ پول پس از دریافت، تبدیل و مصرف شده است. اما به نظر می رسد که رئیس جمهوری سابق سودان گفته است که نمی داند این پول به چه نحو مصرف و هزینه شده است.

عمر البشیر پس از سی سال هدایت یک حکومت نظامی روز یازدهم آوریل پس از ماه ها اعتراض های مردمی از قدرت برکنار شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала