ابراز نگرانی سازمان ملل از جنگ نیابتی جدید در یمن

© AFP 2023 / Kena Betancurهشدار سازمان ملل درباره خطر مرگ صدها هزار کودک بر اثر شیوع کرونا
هشدار سازمان ملل درباره خطر مرگ صدها هزار کودک بر اثر شیوع کرونا  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دبیرکل سازمان ملل از جنگ نیابتی عربستان و امارات در جنوب یمن که از چهارشنبه گذشته آغاز شده و دهها کشته و زخمی برجای گذاشته، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری فارس، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل امروز (شنبه) ضمن ابراز نگرانی از این درگیری‌ها در عدن، از طرفین خواست تا خشونت‌ها را کنار بگذارند و وارد گفت‌وگوهای فراگیر شوند.

گوترش در بیانیه‌ خود  از طرفین درگیری خواست تا «در گفت‌وگوهای فراگیر برای حل اختلافات و رسیدگی به نگرانی‌های قانونی تمامی مردم یمن مشارکت کنند».

این درگیری‌ها از روز چهارشنبه هفته گذشته در جنوب یمن آغاز شده و همچنان ادامه دارد که تاکنون دهها کشته و زخمی برجای گذاشته است.

اوضاع شهر عدن به دلیل درگیری های اخیر وخیم گزارش می‌شود؛ کمیته صلیب سرخ جهانی با اشاره به این اوضاع شامگاه جمعه اعلام کرد که ۲۰۰ هزار یمنی ساکن در این شهر به آب سالم دست‌رسی ندارند. 

همکاری نظامی عربستان سعودی و امارات متحده عربی در قالب ائتلاف عربی در یمن بعد از گذشت بیش از چهار سال، این روزها به درگیری نیابتی و کشت‌وکشتار در شهر عدن، جنوب یمن تبدیل شده است. می توان گفت حالا درگیری در جنوب یمن به درگیری چند ساله اخیر در این کشور اضافه شده است.

در یمن از سال 2014 درگیری داخلی ادامه دارد. در یک طرف این درگیری نیروهای حوثی عضو جنبش شیعه " انصارالله" و در طرف دیگر آن ارتش دولتی و شبه نظامیان وفادار به عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور یمن قرار دارند که مورد حمایت جامعه بین المللی است. از سال 2015 ائتلاف عربی به ریاست عربستان سعودی پشتیبانی نظامی از نیروهای دولتی را برعهده دارد. به نظر می رسد ، ایران از حوثی هایی که صنعا پایتخت یمن و بخش قابل توجهی از کشور را تحت کنترل دارند ، پشتیبانی می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала