دستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز

© Sputnik / Shiva Abshenasدستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز
دستورالعمل جدید آمریکا برای کشتی های تجاری عبوری از تنگه هرمز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا که به دنبال بهانه ای برای افزایش حضور خود در خلیج فارس است دستورالعملی برای کشتی های آمریکایی و انگلیسی عبوری از تنگه هرمز منتشر کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، بلومبرگ طی گزارشی نوشت ارتش آمریکا با انتشار بیانیه ای مدعی شد نیروهای دریایی ایران احتمالا «اقدامات تهاجمی» خود علیه کشتی های تجاری آمریکا و متحدانش را افزایش خواهد داد.

فرماندهی مرکزی نیروهای آمریکایی در بیانیه ای ادعا کرد که نیروهای ایرانی احتمالا تلاش می کنند کشتی های خارجی را به آبهای سرزمینی خود بکشانند تا بهانه لازم را برای رویارویی با آنها به دست بیاورند. در این بیانیه آمده است: «برخی کشتی های عبوری (از تنگه هرمز) بروز اختلال در سیستم جی پی اس، دستکاری در ارتباطات دوطرفه، و ایجاد پارازیت در سایر ارتباطات کشتی ها را خبر داده اند.»

به گفته ارتش آمریکا پیش از صدور این بیانیه هشدار آمیز در خصوص اقدامات ایران، از بخش دریانوردی وزارت حمل و نقل آمریکا نیز نظرخواهی شده است. این ادعا در حالی مطرح می شود که آمریکا و بریتانیا  تلاش دارند به بهانه حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس و تنگه هرمز حضور نظامی خود در این پهنه آبی را افزایش دهند.

وزارت حمل و نقل آمریکا در پاسخ به این نظرخواهی اعلام کرده که خدمه کشتی های دارای پرچم آمریکا زمانی که در حال ترانزیت در منطقه هستند، باید با ارسال یک ایمیل مشترک، به نیروهای آمریکایی و بریتانیایی  اطلاع دهند. این وزارتخانه همچنین گفته در صورتی که نیروهای ایرانی تلاش کنند وارد کشتی های حامل پرچم آمریکا شوند، خدمه باید با شناسایی کشتی مداخله کننده «اطمینان یابند که این نیروها بر اساس حقوق بین الملل عمل می کنند» و «بلافاصله موضوع را به اطلاع ناوگان پنجم نیروهای دریایی آمریکا اطلاع دهند.»

بر اساس این دستورالعمل، در صورتی که نیروهای ایرانی درخواست ورود به عرشه کشتی را داشته باشند «در صورتی که امنیت کشتی و خدمه آن مورد تهدید قرار نگیرد، نباید اجازه ورود آنها به کشتی صادر شود.»

انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که هدایت یک ماموریت بین المللی جهت آنچه حفاظت از کشتیرانی در خلیج فارس می خواند را با همکاری آمریکا بر عهده گرفته است.

سایر کشورها از پیوستن به این ائتلاف دریایی خودداری کرده اند، زیرا رئیس جمهوری آمریکا را مقصر خروج یکجانبه از برجام و شعله ور کردن تنش ها در منطقه خلیج فارس می دانند.

در ماه های اخیر اوضاع در خلیج فارس و تنگه هرمز بطور محسوس متشنج شده است. متشنج شدن دوباره اوضاع در منطقه در بهارامسال و پس از آن آغاز شد که آمریکا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را نیروی تروریستی اعلام کرد و در پاسخ ایران فرماندهی مرکزی ارتش امریکا در خاور میانه (سنتکام) را سازمان تروریستی دانست.

تنش در روابط واشنگتن و تهران پس از حمله به نفتکش ها در دریای عمان که واشنگتن تهران را در به دست داشتن در آن متهم کرده ، سرنگونی یک پهپاد جاسوسی امریکا توسط ایران و به دنبال آن توقیف نفتکش بریتانیایی توسط جمهوری اسلامی شدیدتر شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала