ادعای جدید رئیس جمهور آمریکا درباره ایران

© Sputnik / Mikhail Turgiev /  مراجعه به بانک تصاویر آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی
آمادگی آمریکا برای پرداخت بخشی از حق عضویت خود به سازمان بهداشت جهانی  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس‌جمهور آمریکا که تا کنون انواع سیاست‌هایش برای مجاب کردن ایران به مذاکره با دولت او ناکام مانده بامداد جمعه در اجتماع هوادارانش در اوهایو مدعی شد که تهران الان به دنبال مذاکره با او است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نامه نیوز، دونالد ترامپ گفت: «ایران الان بدجور دنبال مذاکره است.»

ادعای رئیس‌جمهور آمریکا در حالی مطرح شده که او در ماه‌های گذشته انواع سیاست‌ها از لفاظی‌های تهدید نظامی گرفته تا پیشنهاد مذاکره بدون پیش‌شرط و غیره را برای مجاب کردن ایران به گفت‌وگو در پیش گرفته و ناکام مانده است.

ترامپ خردادماه سال جاری بعد از چندین هفته صحنه‌آرایی نظامی و تهدید ایران به درگیری نظامی در یک کنفرانس خبری مشترک با نخست‌وزیر ژاپن گفت که تمایل دارد با تهران وارد مذاکره شود.

او بعد از آن سخنرانی بارها از ایران درخواست کرده پای میز مذاکره بیاید. ترامپ حتی پنجم تیرماه گفت اگر ایرانی‌ها با او توافق نکنند، «خودخواه» هستند.

این نوع اظهارات غیردقیق ترامپ، از زمان ورود او به کاخ سفید به سوژه رسانه‌های آمریکا تبدیل شده است. روزنامه واشنگتن، شبکه خبری سی‌ان‌ان و برخی از دیگر رسانه‌های آمریکا پایگاه‌های داده‌ای طراحی کرده و تعداد اظهارات نادرست و دروغ‌های او را ثبت می‌کنند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان چند روز پیش گزارش داد او ظرف یک هفته ۷۸ دروغ گفته که بخشی از ادعاهای نادرست او هم به ایران مربوط می‌شود.

به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در کنفرانس خبری ۲۲ جولای با نخست‌وزیر پاکستان گفت: «کشورشان گرفتار آشوب است. سراسر کشور تظاهرات است. نرخ تورمشان ۷۵ درصد است. کلی مشکلات دارند.»

شبکه خبری «سی‌ان‌ان» ادعاهای ترامپ درباره ایران را نادرست خوانده و نوشته بر خلاف آنچه ترامپ گفته نرخ تورم در ایران ۷۵ درصد نیست و ترامپ در این باره غلو کرده است.

دیگر اظهارنظر خلاف واقع ترامپ، وقوع تظاهرات در ایران است که البته شبکه خبری سی‌ان‌ان اشاره‌ای به آن نکرده است.. او این ادعا را در بخش زیادی از ادعاهایش درباره ایران تکرار می‌کند.

دیگر ادعای خلاف واقع ترامپ که سی‌ان‌ان به آن اشاره کرده سخنان او درباره برجام است. او گفته است: «توافقی که اوباما کرد فاجعه بود، چون توافق بسیار کوتاه مدتی بود. این توافق موشک‌های بالستیک را پوشش نمی‌داد و بازرس‌ها نمی‌توانند به سایت‌های مهم بروند. خیلی چیزها خطا بود و البته آنها به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار به علاوه ۱.۸ میلیارد دلار پول‌های نقد، سبز و زیبا دادند.»

سی‌ان‌ان این اظهارات ترامپ را خلاف واقع توصیف کرده و نوشته آمریکا در نتیجه توافق هسته‌ای به ایران ۱۵۰ میلیارد دلار نداد. طبق برجام، بخشی از دارایی‌های مصادره‌شده ایران در خارج از کشور آزاد شد که رقم آن بسیار پایین‌تر از آن چیزی است که ترامپ ادعا می‌کند.

به نوشته رسانه آمریکایی، «جک لو»، مقام سابق خزانه‌داری آمریکا در سال ۲۰۱۵ میزان دارایی‌های آزادشده ایران را ۵۶ میلیارد دلار برآورد کرد. پایگاه پولیتیکفکت آن را ۶۰ میلیارد دلار تخمین زده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала