ادامه بازسازی راکتور اراک با همکاری چین و بریتانیا

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev /  مراجعه به بانک تصاویر ادامه بازسازی راکتور اراک با همکاری چین و بریتانیا
ادامه بازسازی راکتور اراک با همکاری چین و بریتانیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علی‌اکبر صالحی معاون رئیس سازمان انرژی اتمی درباره روند بازسازی راکتور اراک توضیحاتی را ارائه کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از العالم، علی‌اکبر صالحی درباره اقدامات انجام شده برای بازسازی راکتور اراک، اظهار داشت: طراحی‌ جنبه‌های مختلف نوسازی راکتور اراک شامل طراحی مفهومی، تفصیلی، جزئی، نقشه‌ها و ... که تمام شده و اکنون با مشخص کردن ابعاد تجهیزات، سفارش برای تامین تجهیزات داده شده و در حال آماده شدن هستند.

وی با تاکید بر اینکه بازسازی راکتور اراک با همکاری کشورهای چین و بریتانیا خوب پیش می‌رود، افزود: کمیته مشترک بازسازی راکتور اراک متشکل از ایران، چین و بریتانیا کار خود را خوب انجام می‌دهند، لذا از پیشبرد کار راضی هستیم چراکه پس از فَترتی (فاصله و وقفه) چند ماهه، بازسازی راکتور اراک سرعت گرفته است.

این درحالی است که پیشتر حسن روحانی اعلام کرده بود اگر امضا کنندگان توافق هسته ای  برجام تعهدات خود را اجرا نکنند، ایران از روز 7 ژوئیه، رآکتور خود در اراک را مجهز به تولید پلوتونیوم می نماید. 

گفت: "در مورد رآکتور اراک، از 7 ژوئیه، ما راکتور را به حالت قبلی خود باز می گردانیم، به حالت ای که شما [دولت های خارجی] خطرناک می دانید و تحت آن تولید پلوتونیوم امکان پذیر خواهد بود.".

رییس جمهور ایران تاکید کرد که ایران این گام را به انجام خواهد رساند، اگر امضاء کنندگان توافق هسته ای تعهدات خود را برآورده نکنند.

توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.

 هشتم ماه مه سال گذشته ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال ان تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала