مهلت دبیرکل ناتو به روسیه

© AP Photo / Pablo Martinez Monsivaisمهلت دبیرکل ناتو به روسیه
مهلت دبیرکل ناتو به روسیه  - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو اعلام کرد اگر روسیه تا دوم اوت به رعایت پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد و کوتاه برد نپردازد ، اتحادیه آتلانتیک شمالی پاسخ هماهنگی به مسکو خواهد داد.

به گزارش اسپوتنیک، استولتنبرگ در همایش امنیتی اسپن ضمن بیان این مطلب خاطرنشان ساخت پاسخ ناتو به روسیه سنجیده و هماهنگ خواهد بود.

دبیر کل ناتو تأکید کرد اتحادیه اتلانتیک شمالی تعدادی از گزینه ها برای پاسخ را دارد و از جمله امکان تقویت سپر موشکی و نیروهای مسلح متعارف را ذکر کرد.

پیشتر استولتنبرگ مسئولیت حفظ پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد را برعهده روسیه دانسته و مسکو را به استفاده از "شانس اخر" برای نجات این پیمان فرا خواهنده بود. اتحادیه اروپا نیز فراخوان مشابهی را مطرح کرده بود. وزارت خارجه روسیه در پاسخ به فراخوان بروکسل خاطرنشان ساخته بود اتحادیه اروپا تحت فشار واشنگتن عمل می کند و خطاب فراخوان بروکسل باید به آمریکا باشد.

روز 3 ژوئیه امسال ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قانون تعلیق اعتبار پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد و کوتاه برد از سوی روسیه را امضا کرد.

پیشتر ویکتور بوندرف، رئیس کمیته امور دفاعی و امنیتی شورای فدراسیون، مجلس علیای پارلمان روسیه اعلام کرده بود تصمیم گرفته شده درباره تعلیق اعتبار  پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد یک تدبیر اجباری و ضروری است و از وضع فعلی در زمینه کنترل تسلیحات هسته ای ناشی شده است.

آمریکا در دوم فوریه امسال ضمن متهم کردن روسیه به عدم اجرای تعهدات خود، اجرای تعهدات واشنگتن در چارچوب  پیمان منع موشک های هسته ای میانبرد را به حالت تعلیق در آورده بود.

پیمان منع موشک های هسته ای میان برد (INF) سال 1987 بین واشنگتن و مسکو  امضا شد و چین عضو آن نیست. این پیمان ساخت همه موشک های دارای بُرد پانصد تا پنج هزار و پانصد کیلومتر را منع می کند و شامل موشک هایی زمین پایه ای است که قادر به حمل کلاهک هسته ای و متعارف هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала